Emmanuel Todd – accept kræver den samme karakter

Man er nødt til at beslutte at have fælles værdier for at kunne bygge og vedligeholde et SAMfund.

Indvandrerfamilierne bliver  moderne på overfladen, men traditionerne bliver og de organiserer fortsat samfundet.

Den nye ulighed vokser, og dermed stemmeandelen på såkaldte højrepopulistiske partier i Europa.                                                                                                                                                   Kan det have noget med indvandringen at gøre? Jo, nok hvis man påtænker de nye (i vesten forladte) familiestrukturer der importeres og på den præsenterer en værdi for dyb ulighed. Todd påpeger selv”arabiske familie, hvor kvinders status er utrolig lav” som et element der kan gøre folk i værtslandet  med ligestillings på rygmarven  intolerante overfor andre traditioner. Indvandrerfamilierne bliver  moderne på overfladen, men “traditionerne bliver og de organiserer fortsat samfundet”.

Men samtidig erkender han at det et bygge fælles strukturer med gensidig respekt og tillidsfølelse kræver samme værdier.Alt andet er blot påtvungen samvær.”Man kan ikke ærligt elske et andet menneske, hvis man mener, at det har en anderledes karakter. Hvis man reelt vil acceptere den anden, er man nødt til at have den samme karakter” siger den franske antropolog Emmanuel Todd ( Jyllandsposten 05.09.14) forfatter til bogen  Le mystère francais (Det franske mysterium 1981,2013) om Frankrigs viklen sig ud af evige religionskrige og etablering af republikken, hvor troskab rettes mod staten, og altså ikke klanen eller stammen.

Todd siger,at man har været nødt til at beslutte at have fælles værdier for at kunne bygge og vedligeholde et SAMfund.

Hans forskning viser også, at det er familiestrukturerne der afgør, om en ideologi eller en religion slår igennem. Det kan man så ihukomme, når man iagttager udbredelsen af parellelsamfund og villigheden  hos danske  muslimske indvandrere til at føje sig under islamisme .

Institut Francais oplyser i sept 2014 : Emmanuel Todd er født i 1951 i omegnen af Paris. Han er historiker, antropolog, demograf, sociolog og essayforfatter. Han har studeret på Institut d’études politiques de Paris og har en doktorgrad i historie fra Cambridge University. På baggrund af sin forskning på Institut national d’études démographiques (INED) er han af den opfattelse, at de forskellige familiestrukturer spiller en afgørende rolle for historien og for skabelsen af politiske og religiøse ideologier. Emmanuel Todd er kendt i offentligheden siden udgivelsen i 1995 af hans essaysamling Aux origines du malaise politique français, som siden gav Jacques Chirac inspiration til hans præsidentkampagne. Emmanuel Todd deltager fortsat regelmæssigt i både inden- og udenrigspolitiske debatter i Frankrig. Han fordømmer den kløft, som adskiller den « post-demokratiske » elite fra middel- og arbejderklassen, og taler for at indføre et protektionistisk system for at bekæmpe den stigende ulighed og det pres, som globaliseringen lægger på den europæiske økonomi.

Solveig Gram Jensen (Jyllands-Posten  05.09.2014):

uddrag

Siden algeriere, marokkanere og tunesere i 1960′ erne og 1970′ erne begyndte at strømme til Frankrig for at få et arbejde, har franskmændene i stigende grad stemt på det yderligtgående og indvandrerkritiske parti Front National, fordi de ikke bryder sig om indvandrerne.Sådan lyder mange forklaringer på partiets voksende succes, som ikke mindst blev bekræftet under de seneste lokale og kommunale valg.Men det er en forsimplet udgave af virkeligheden, forklarer den franske antropolog og historiker Emmanuel Todd.

»Når man ser på den historiske udvikling af Front Nationals vælgere, så boede de i 1980′ erne stort set alle sammen i den østlige del af landet.Dvs. at det nærmest var en perfekt kalkering af indvandringen fra Nordafrika,« siger Emmaunel Todd med henvisning til, at det også var her, at de fleste indvandrere boede på det tidspunkt. »Men siden er stemmerne på Front National rykket væk, så der ikke længere er nogen form for overlap.«.

Senest har han sammen med historikeren Hervé Le Bras opdateret en af sine vigtigste udgivelser, nemlig “L’invention de la France” (Opfindelsen af Frankrig) fra 1981.”De landlige familiemønstre forsvinder, men traditionerne bliver, og de organiserer fortsat samfundet” forklarer Todd.

Udgav allerede i 1981 “L’invention de la France” (Opdagelsen af Frankrig), som blev opdateret og genudgivet i 2012. I 2013 kom en mere komplet opdateret udgave under navnet “Le mystère francais” (Det franske mysterium).

Dette indlæg blev udgivet i Civilsamfundet, Filosofi/ Etik, Kultursammenstød, Politik / Lovgivning, seneste. Bogmærk permalinket.