Gitte taler mange sprog og rejser meget ud i verden. Ofte alene og en del gange bor hun privat. Hun har også selv været vært i Hospitality Club for folk langt væk fra Europa, der er kommet og har boet i hendes hjem.
Omkring år 2020
Gitte sidder med en del tanker affødt af div. korrespondance med forskellige mennesker, der har islam som tro.
“Siden jeg gik i 5. klasse og fik engelsk har jeg haft pennevenner rundt om i verden. Hvilket har betydet nære venskaber over mange år. I takt med teknologiens fremskridt er det ikke længere breve men chats jeg bruger til at ”snakke” med omverdenen. Og hvad kommer let går let. Derfor ender megen kontakt mere eller mindre hurtigt. Her er et par eksempler med en ung muslimsk afrikansk mand, som p.t. er i Italien “:
Vi har talt om div. Kulturforskelle. Han skriver tit: ”I jeres verden vil I altid have det på jeres måde. Hvorfor kan I ikke forstå, at man bare skal lade folk have deres religion i fred. Selvfølgelig går jeg ind for Sharia, fordi det står i koranen. Det har ikke noget med min egen mening at gøre.”
Gitte siger: Folk kan praktisere lige hvad de vil derhjemme, så længe de ikke behandler deres ægtefælle og børn i modstrid med loven og gængse danske normer. Men hvad er din egen mening hvis du ser bort fra den skrevne tekst? Hvorfor skal man rette sig efter noget, der er årtusind gammel tekst? Mener du ikke, samfundet ændrer sig?
Du skriver, at når din asylsag er behandlet færdig, og du får asyl i Italien, vil du gerne til Danmark. Men jeg kan forsikre dig for, at ingen her ønsker flere indbyggere, der går ind for Sharia. Iøvrigt undrer det mig, at man ifølge den lov uden blusel kan stene en kvinde, der er manden utro, mens muslimske mænd uden problemer kan dyrke sex med alle mulige kvinder uden det får konsekvenser?
Ung afrikaner svarer:
Jamen det er jo en drift, mænd har. Og hvis kvinden nægter ham hans rettighed, hvad skal han så gøre? Så har han ikke anden mulighed end at være utro?
Loven gælder for begge køn. Det står i koranen.
Gitte skriver:
Og du mener ikke, at kvinder kan have lyst til sex, og manden så måske ikke lige har det på samme tidspunkt som hende hver gang? Her betragter vi det som en frivillig sag der kun angår det enkelte par. Og som i alt andet samarbejde må man ty til kompromisser hele tiden. I øvrigt er jeg ligeglad med, hvad der står i bogen. Det, der interesserer mig er, hvordan tingene fungerer i praksis.
Ung afrikaner:
Du bor jo i deres verden, så du vil altid være imod mig. Så det nytter ikke at diskutere. Hvad skal jeg gøre, det står jo i Koranen?
Gitte svarede : at han måske kunne tage stilling til, hvordan han i virkeligheden selv syntes.
Om Europa
Efter flere klager over, hvordan vi vesteuropæere lever helt forkert, så spørger Gitte ham:
Siden vi gør alting forkert i dine øjne, hvorfor har du så valgt at flygte til et ikke-muslimsk land. Hvorfor har du ikke valgt et andet muslimsk land?
Ung afrikaner:
Jamen er der nogle lande i Europa, der er muslimske?
Gitte svarer:
Ja, der er f.x. Bosnien-Hercegovina og Kosovo.
Ung afrikaner svarer:
Ha-ha. Ved du ikke, at de flygter til jeres lande derfra.
Gitte svar:
Jo, selvfølgelig ved jeg det. Men jeg svarede bare på det, du spurgte om. Er der slet ikke nogle, muslimske lande, du kunne tænke dig at bo i hvor der er fred og ordnede forhold?
Ung afrikaner svar:
Jo, jeg kunne godt tænke mig at bo i Irak.
Gitte svarer:
Så synes jeg du skulle sørge for at flytte dertil hurtigst muligt. I øvrigt så kendte jeg et ægtepar, der hvor jeg boede for nogle år siden. Han var fra Iraq og konen fra Iran. De flygtede. Dels fordi han flere gange blev arresteret for at forsøge at tale frit. Og hans familie og omgivelser brød sig ikke om, at han var forelsket i en Iraner.
Iøvrigt har jeg læst en bog, der hedder ”Ich war Saddams Sohn” (jeg var Saddams søn). Og jeg fortalte ham, hvad den handlede om.
Ung afrikaner svarer: De er fulde af løgn, når de siger sådan.
De forkerte muslimer
Jeg fortalte ham, at jeg har flere muslimske naboer. Desværre synes mange af dem, at de andre er forkerte muslimer. Nogle ryger (hvilket de gjorde, inden de kom til Danmark). Jeg påpegede, at det kan undre mig, at så mange muslimer har noget imod andre muslimer, når det ellers er sådan en fredelig og tolerant religion.
Hans svar kom som forventet: Så er det dem, der er forkert på den og ikke forstår islam.
Gitte fortæller: En muslimsk nabo gav mig hånden. Jeg spurgte så til det, fordi jeg ved, at det ikke er normen. Hans svar var, at Allah kunne godt se, at han nu boede i Danmark, og at det var sådan, man gjorde her. Men hans kone gav ikke hånd til nogen, sagde han. Jeg spurgte ham, om han ikke mente, at Allah kunne se, at hans kone nu også boede i Danmark. Tja, der blev han mig svar skyldig.
Gitte: Det er hver gang så nemt, bare at smile og krybe udenom og påpege, at det står i koranen, og at det har ikke noget med den enkeltes egen mening at gøre.