Skolen som social entreprenør

Skolens evne til at løfte elever fagligt, er sekundær i forhold til  kammeraternes baggrund

»I vores studie undersøger vi, hvordan forældrene reagerer på distriktsændringer, hvor man i nogle tilfælde forsøger at skubbe ressourcestærke familier over i skoler med et lavere socioøkonomisk niveau.

Her kan vi se, at det er svært at ændre på den socioøkonomiske balance mellem skolerne ved at ændre distrikterne, fordi det især er elever med lav socioøkonomisk status, der flytter med til den nye skole, mens de ressourcestærke familier finder en anden skole*, hvis elevsammensætningen er svagere end på den gamle,« siger Andreas Bjerre-Nielsen, der er adjunkt i økonomi og social datavidenskab ved Københavns Universitet og sammen med Mikkel Høst Gandil er forfatter til arbejdspapiret.

Mange indvandrere fravælges

 Mens familierne reagerer stærkt på at blive flyttet til skoledistrikter med en lavere socioøkonomisk status og mange ikke-vestlige indvandrere, lader forældrene til gengæld ikke til at reagere på den faglige kvalitet af den nye skole: “Et af de vigtigste argumenter for det frie skolevalg har været, at forældrene ville vælge de skoler, hvor eleverne lærte mest, men umiddelbart ser det ikke ud til at være tilfældet. Skolernes evne til at løfte elevernes faglige niveau lader ikke til at betyde så meget for forældrene, og det var vi lidt overraskede over,« siger Andreas Bjerre-Nielsen.

Forskningen viser overordnet, at elever ikke klarer sig bedre fagligt, hvis de kommer på den foretrukne skole, end hvis de ender på en anden skole.

I et arbejdspapir fra sidste år fandt to amerikanske økonomer ligesom tidligere forskning ingen effekt på eksamenskaraktererne for de elever, der kom ind på deres favoritskole. Til gengæld lod skolerne til at løfte elevernes sociale færdigheder, og de klarede sig også bedre senere i livet på parametre som uddannelse, karriere og sundhed. Vi ved ikke, om det samme gør sig gældende i en helt anden kontekst som det danske skolesystem, men det er ikke umuligt.

* i københavnsområdet skal barnet gerne skrives op til privatskole fra 1.års alderen, for at have en chance for en plads.

uddrag fra  Anders Boas  https://www.weekendavisen.dk/2020-17/ideer/det-populaere-valg

 

 

Dette indlæg blev udgivet i Politik / Lovgivning, Pædagogik / Sprog / Opdragelse, seneste, Uddannelse. Bogmærk permalinket.