Muslimsk kontrol på dannelsen

Undersøgelse  om demokratisk dannelse dokumenterer religiøs social kontrol på ungdomsuddannelser

 

Omkring 30 procent af gymnasieuddannelsesledere har oplevet, at nogle elever ” ikke respekterer lighed mellem kønnene (for eksempel kvinders ret til at bestemme over egen krop og seksualitet)” og “ikke respekterer seksuelle minoriteter”. For erhvervsuddannelseslederne gælder det 40 procent.

I september var der kritik fra en række ungdomsuddannelser og interesseorganisationer, som boykottede undersøgelsen på grund af dens fokus på islam og problemstillinger her inden for.

Undervisningsminister Merethe Riisager:” Vi har allerede sat arbejdet i gang med at lave nyt materiale til folkeskolen om demokrati, demokratiforståelse og frihedsrettighederne. Jeg tror, at der er et stort behov for at styrke undervisningen i demokratisk dannelse på mere grundlæggende vis end ved bare at fortælle, hvorfor vi afholder valg, og hvor mange partier vi har. Det handler om at understrege, at de frihedsrettigheder, vi har, er nogle, vi har tilkæmpet os over lang tid.”

23 procent af gymnasieuddannelseslederne og 32 procent af erhvervsuddannelseslederne har oplevet, at der ” udøves social kontrol i form af at elever, der ikke følger bestemte regler i islam, ekskluderes fra en gruppe”.

På gymnasieuddannelserne er svarprocenten for lederne cirka 68 procent, og på erhvervsuddannelsesområdet er svarprocenten cirka 43. Det svarer til, at henholdsvis 168 gymnasieledere og 52 erhvervsuddannelsesledere har svaret.

 

kilde: Christian Birk   31. januar 2018 Kristeligt Dagblad  og Undervisningsministeriet.

Dette indlæg blev udgivet i Adfærd, norm og kriminalitet, Filosofi/ Etik, Kultursammenstød, Køn, Pædagogik / Sprog / Opdragelse, seneste. Bogmærk permalinket.