Muslimer modarbejder fransk lov

Frankrigs har et forbud mod religiøse symboler i offentlige skoler

Ismail Ferhat, der forsker i undervisningspolitik, herunder den såkaldte verdslighedslov, ved Nanterre Universitetet i Paris: ”Vores undersøgelser viser klart, at muslimske elever, som klarer sig dårligt i skolen, ofte vil have et negativt syn på forbuddet, som de betragter som diskrimination, hvorimod det i langt mindre grad er tilfældet blandt muslimske elever, der klarer sig godt,” siger Ismail Ferhat.

Forbuddet blev indført i marts 2004 og gælder såkaldt iøjnefaldende religiøse symboler som muslimske tørklæder, jødiske kalotter, store kors og sikh’ernes turban. I oktober sidste år blev den muslimske heldragt abaya, der også dækker håret men ikke ansiget, føjet til listen.

Juridisk begrundes forbuddet med behovet for at beskytte mindreårige mod religiøst pres og med det franske verslighedsprincip, laïcité, som udspringer af adskillelsen mellem kirke og stat og kræver religiøs neutralitet af statslige institutioner.

En senere lov fra 2010 forbyder fuld ansigtsdækning. (kilde AFP).

Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol har godkendt forbuddet, men muslimske organisationer kritiser det som udtryk for diskrimination og et brud på religionsfriheden.

85 procent af befolkningen og 92 procent af lærerne bakker op om loven (ifølge tal i dagbladet Le Monde).

Elever kan også bryde demokratiske værdier ved boykot af for eksempel mindehøjtideligheder for de terrordræbte lærere.

Antallet af  ”verdslighedsforseelser” er i vækst. Med 1812 tilfælde alene i oktober sidste år var der en vækst på 75 procent i forhold til måneden før, ifølge undervisningsministeriets tal.

 

kilde: Birthe Pedersen : Kampen om tørklæder fortsætter i Frenkrig. 06.04.24  Kristeligt Dagblad.

Dette indlæg blev udgivet i Adfærd, norm og kriminalitet, Frankrig, Kultursammenstød, Politik / Lovgivning, Psykologi, seneste. Bogmærk permalinket.