Integration i folkeskolen

Kulturel imødekommenhed skader hverken integration, trivsel eller fagligt niveau

“Ny undersøgelse af danske og svenske skoler finder ingen negativ sammenhæng mellem anerkendelse af kulturel forskellighed og elevernes medborgerlige orientering. Det viser en ny undersøgelse af minoritets- og flertalselever i danske og svenske 9.-klasser foretaget af forskere ved Aarhus og Malmø Universitet og støttet af ROCKWOOL Fonden.

Hverken institutionelle tiltag som halal-mad, multikulturelle skolefester eller en generel kulturimødekommende atmosfære i klasseværelset hænger sammen med en tendens blandt minoriteter til at vende sig væk og identificere sig mindre med det danske nationale fællesskab.

Hverken danske eller svenske elever – fra minoriteter eller majoriteter – får lavere tillid eller bliver mere fordomsfulde i de skoler, der imødekommer forskellighed i elevmassen. De udviser heller ikke mindre opslutning til, interesse for eller oplevelse af at kunne deltage i et liberaldemokratisk fællesskab.”

citat fra Rockwoolfonden,  kilde:   https://rockwoolfonden.dk/udgivelser/kulturel-imoedekommenhed-skader-hverken-integration-trivsel-eller-fagligt-niveau-i-folkeskolen/

Dette indlæg blev udgivet i Adfærd, norm og kriminalitet, Pædagogik / Sprog / Opdragelse, seneste, Uddannelse. Bogmærk permalinket.