“Ny undersøgelse af danske og svenske skoler finder ingen negativ sammenhæng mellem anerkendelse af kulturel forskellighed og elevernes medborgerlige orientering. Det viser en ny undersøgelse af minoritets- og flertalselever i danske og svenske 9.-klasser foretaget af forskere ved Aarhus og Malmø Universitet og støttet af ROCKWOOL Fonden.
Hverken institutionelle tiltag som halal-mad, multikulturelle skolefester eller en generel kulturimødekommende atmosfære i klasseværelset hænger sammen med en tendens blandt minoriteter til at vende sig væk og identificere sig mindre med det danske nationale fællesskab.
Hverken danske eller svenske elever – fra minoriteter eller majoriteter – får lavere tillid eller bliver mere fordomsfulde i de skoler, der imødekommer forskellighed i elevmassen. De udviser heller ikke mindre opslutning til, interesse for eller oplevelse af at kunne deltage i et liberaldemokratisk fællesskab.”
citat fra Rockwoolfonden, kilde: https://rockwoolfonden.dk/udgivelser/kulturel-imoedekommenhed-skader-hverken-integration-trivsel-eller-fagligt-niveau-i-folkeskolen/ |