Muslimers menneskesyn – håndtryk og tørklæder

Uddrag af interview med Geeti Amiri, debattør og underviser

Perry MacLeod Ringblom: Er det ikke en del af religionsfriheden* at acceptere, når nogle ikke ønsker at give hånd til kvinder?

(…)

Afvisningen af håndtrykket skildrer et syn på kvinder, hvor hun er så letpåvirkelig, at hun på baggrund af et håndtryk vil indlede et seksuelt forhold med en mand.

De her konflikter er et udtryk for et syn på kvinder, der er i modstrid med et demokratisk samfund, hvor kønnene er ligestillede, og vi opfatter hinanden på baggrund af vores handlinger – ikke vores køn.

(…)

Er det, fordi man seksualiserer kvinden, når man ikke vil give hende hånden?

Det er udelukkende en seksualisering af kvinden, ligesom når man ifører små piger et tørklæde eller indfører kønsopdelt svømmeundervisning bag nedrullede gardiner.

(…) Du skriver, at håndtryksballaden kun er toppen af isbjerget af kultursammenstødet. Hvad mener du med det?

Især på ungdomsuddannelser skal man være opmærksom på, at vi klumper os sammen med dem, der ligner os selv. Afvisningen af håndtrykket** har næppe været første gang i løbet af skoleåret, der er sket en opdeling af muslimer og ikke-muslimer.

Håndtrykket er blevet en markør af, hvordan vi møder hinanden, så afvisningen af håndtrykket er en afvisning af det omkringliggende samfunds normer.

Perry MacLeod Ringblom, journalist : Geeti Amiri: Religionsfrihed fritager ikke muslimer for kritik.   Kristeligt Dagblad 01.07.23                                  https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/geeti-amiri-religionsfrihed-fritager-ikke-muslimer-kritik

* Grundloven taler om troesfrihed. Det er individets frihed, ikke det religiøse system der har en ret. Kirsten Damgaard red.

** episode i Norge, hvor ung mand ikke ville trykke kvindelig rektor i hånden ved en afslutningsceremoni. Videofilmet og meget diskuteret i juni 2023. Se fx Leny Malachinsky

*********

To kommentarer af kulturpsykolog Kirsten Damgaard :

A. ” Da jeg interviewede nu afdøde imam Abu Laban i midt 1980’erne gav han mig kulturligvis ikke selv hånden til goddag i sit eget hjem, hans små døtre kom hjem fra skole med  hvide tørklæder, ligesom hans kone kunne gå fra entré til køkken “usynligt” fordi der var opbygget en skærm i køkken-alrummet. Hans svar til mig, da vi drøftede  dette kvindesyn med at pakke kvinder ind i tørklæder og undlade håndtryk mellem fremmede af modsat køn, var:  ” I aflåser da også jeres hjem ikke? Noget kunne jo ske! “.

B. I en større undersøgelse for det svenske Red Barnet fandt den svenske forsker  Dr. Pernilla Ouis at antallet af misbrugte børn i arabiske lande var højere end forventet

  ( Gender-Based Sexual Violence Against Teenage Girls in the Middle  East.A Comparative situation analysis of honour violence, early marriages and sexual abuse in Lebanon, the Occupied Palestinian Territories and Yemen. Save the Children Sweden 2007  ).

I en skrivelse  udgivet sideløbende med rapporten, fordi det svenske Red Barnet ikke ønskede det emne  inkluderet i den endelige rapport skriver Ouis : ”Det kan konkluderes, at æres-ideologien og de moralske og religiøse normer, ikke beskytter teenagepiger fra seksuel vold og misbrug i regionen, snarere tværtimod ! ”                    ( http://nordicdervish.wordpress.com/2008/02/06/radda-barnen-rapporten-de-censurerade-delarna/  ).

Her er det vel passende at fortælle, at Ouis betragter sig selv som muslim.

Dette indlæg blev udgivet i Amiri,Geeti, Filosofi/ Etik, Psykologi, seneste. Bogmærk permalinket.