Indvandring skaber ulighed

Hos indvandrere fra ikke-vestlige lande varer uligheden ofte ved over tre generationer. Den fjerde har vi ikke set endnu…

Uddrag af diverse medier

Indvandring skaber ulighed

skrev Frede Vestergaard .Her er få uddrag af hans  artikel Dumpet (Weekendavisen 02.01.15), som vi anbefaler at læse in extensio. 

Som noget nyt rummer rapporten [Indvandrere i Danmark 2014] i år et afsnit om karaktergennemsnittet ved grundskolens afgangsprøver i 9. klasse, og her er der store forskelle mellem danske elever og efterkommerne. Karaktererne tyder på, at indvandringen vil sætte sit præg på velfærdsstatens udgifter og indtægter i lang tid fremover, for efterkommerne af ikke-vestlige indvandrere – børn, der er født i Danmark – klarer sig markant dårligere i grundskolen end danske børn og børn af vestlige indvandrere.

Gennemsnittet af afgangskaraktererne for de bundne prøver i skoleårene 2009-13 – dvs.dansk, engelsk, matematik og fysik/kemi – var for danske drenge og piger hhv. 6,4 og 7,0, mens ikke-vestlige efterkommere i gennemsnit fik 5,0 og 5,4. Indvandrere – altså børn, der ikke er født i Danmark – havde ikke overraskende endnu lavere karakterer.

Ikke-vestlige indvandrere er imidlertid en blandet gruppe, og det hører med til billedet, at mens vietnamesiske efterkommere lå over det danske gennemsnit for både piger og drenge, og efterkommere fra Sri Lanka kun en anelse under det danske, lå efterkommere med baggrund i Syrien, Somalia, Marokko, Libanon (dvs. palæstinensere) og Tyrkiet, væsentligt lavere end det danske gennemsnit.

Det er ikke et specielt dansk fænomen.PISA-undersøgelser viser, at det også er tilfældet i mange andre lande i Europa. Blandt de 30-årige ikke-vestlige efterkommere i 2014 har 47 procent af mændene og 64 procent af kvinderne afsluttet en erhvervskompetencegivende uddannelse, mens tallet for danske unge er hhv. 72 og 80 procent.

Mere end hver fjerde unge indvandrer (15-29år) har i mindst seks måneder hverken været i gang med uddannelse eller job i 2014.  For alle er det næsten hver tiende unge, nemlig 9,3% ( Orla borg og Martin Johansen Jyllandsposten 27.12.14.)

 

Frankrig og Belgien

Fagligt.eu  16.01.2015  artikel af Peder Munch Hansen :

Flere end hvert fjerde barn, der forlod belgiske skoler for tidligt, stammer fra et land uden for EU, mens det er knap hver fjerde i Frankrig.

 

Respublica henviser til mere information i vores sektion med statistik. 

 

 

Dette indlæg blev udgivet i Pædagogik / Sprog / Opdragelse. Bogmærk permalinket.