Muslimer i folkeskolen

Opsigtsvækkende rapport fra Gasværksvejens Skole  på Vesterbro i København

Kritiserer forældrene for “uvidenhed, ligegyldighed og dovenskab.”

Af Per Michaelsen, LÆRER-NØDRÅB:
VI MAGTER IKKE INDVANDRERNE     Ekstra Bladet    29.2.1992

Lærerne er afmægtige i deres forgæves kamp for at integrere indvandrer- og udlændinge-børnene. Mange elever sætter koranen over det danske system og foragter de kvindelige lærere. Undervisningen vanskeliggøres af manglende danskkundskaber.
Det er konklusionen i en opsigtsvækkende rapport om Gasværksvejens Skole på Vesterbro i København, som lærerrådsformanden Merete Hammer har udarbejdet sammen med sine kolleger og sendt til undervisningsminister Bertel Haarder (V).
Der er 72 procent fremmedsprogede elever på Gasværksvejens Skole, der dermed er topscorer i København, hvor mere end hver femte elev er indvandrer- eller flygtningebarn. Det er et nødråb, lærerne nu udsender, idet de ikke længere kan magte situationen på deres skole, hvor disciplinen truer med at gå i opløsning og uddannelsesslum er blevet den triste kendsgerning.
Gasværksvejens Skole har ingen danske elever fra børnehaveklassen til og med 4. klasse. Når de fremmedsprogede som seksårige kommer ind i børnehaveklassen, kan de ikke tale dansk og udtrykker sig som tre-årige. Og da de som regel ikke omgås danske børn på skolen eller i fritiden, udebliver den naturlige indlæring i det danske sprog og begrebsverden.
“De gældende læseplaners niveau kan ikke nås, grundet manglende dansk-kundskaber”, siger rapporten.
 
Islam over dansk lov
“Udover de rent indlæringsmæssige problemer har vi gennem flere år haft vore “små kampe” omkring svømning, badning/idræt og deltagelse i lejrskoler. Disse er oftest opstået grundet elevernes og forældrenes påberåbelse af og henvisning til Koranen.
“Disse henvisninger, samt sætten den islamiske tro over det danske system, ses at være tiltagende, således at de større elever tit udviser manglende disciplin og efterrettelighed, især over for kvindelige lærere. Dette har haft en afsmittende virkning på de mindre elever, der nu ret tidligt udviser den samme holdning og foragt”.
I løbet af de sidste 5-6 år har skolen kørt to store og kostbare projekter for at inddrage forældrene i skolens integrationsarbejde – men denne indsats er slået fejl.

Rapporten kritiserer forældrene for “uvidenhed, ligegyldighed og dovenskab.”
Lærerne skriver videre:
“a) Forældrene går ind på skolen for aggressivt at øve selvtægt i form af fysisk afstraffelse af andres børn.
b) Igen og igen bruges/misbruges islam som loven over dansk lov. Religionen træder hele
tiden frem som en hindring for en rimelig integration/assimilering.
c) Ingen besked til skolen ved fravær, manglende betaling af klassefoto, søger børnenes
kontor, selv om de ikke holder jul, manglende samarbejde omkring deres børn, et
samarbejde som i meget prekære situationer kunne have “reddet” deres barn. Udeblivelse
fra lejrskole, erhvervspraktik m.v.”

En umulig integration
Udover de mange problemer med indvandrer-børnene har skolen i de sidste 3-4 år fået henvist et stort antal flygtningeelever som ikke blot møder op på skolen med store psykiske traumer men også er “totalt blottet for fornemmelse for almindelig adfærd i større og mindre grupper”.
Offermentalitet

“Vi mener ikke, at vi fremover kan acceptere, at Dansk Flygtningehjælp indkvarterer flygtninge i en bydel som Vesterbro. Det er en umulig integration, som ikke er til gavn for indvandrereleverne og de få danske elever, men slet ikke for flygtningeeleverne selv.”
Rapporten konkluderer, at den koldske/grundtvigianske metode med frivillighed og medansvar ikke fungerer. Selv om forældrene ustandseligt bliver “mødt på mere end halvvejen”, reagerer de med at fordre yderligere forståelse, overbærenhed og støtte, selv om dette er vist dem i overflod”.
“Der kan ikke være tvivl om, at tiden er inde til at stille krav. Ingen indvandrer er vel så ringe, at man ikke kan stille krav til ham/hende, konkluderer rapporten.
——————————————————————————
Andelen af fremmede børn i Københavns skoler er 1995 vokset til over 25%. I følge kultursociolog Eyvind Vesselbo vil denne andel i år 2000 være vokset til 35-40%. Pr. 1995 er ca. 50% af børnene i Københavns skolers første klasse fremmed­e.
——————————————————————————
For godt ti år siden indskrev Birte Weiss sine to børn på Den Classenske Legatskole. De skulle have været indskrevet på Gasværksvejens Skole.
Kilder: 1) Kjeld Antony, lærer på Gasværksvejens Skole. 2) Berlingske Tidende.

Dette indlæg blev udgivet i Adfærd, norm og kriminalitet, Kultursammenstød, Pædagogik / Sprog / Opdragelse, Uddannelse. Bogmærk permalinket.