Muslimer må anvende vold

Professor Thomas Hoffmann :

Robert Gleave er professor i arabiske studier ved University of Exeter og har blandt andet stået i spidsen for et stort forskningsprojekt om vold i islamisk tænkning. Legitimate and Illegitimate Violence in Islamic Thought. ( LIVIT )lyder næsten ligesom ordet »livid«, der kan oversættes til »edderspændt rasende«, hvilket er en meget passende nøgle for emnet. Nettoresultatet, der står tilbage, er tre antologier om voldens tænkning i islam, Violence in Islamic Thought.

Spørgsmålene, de adresserer, er skallesmækkende, uden berøringsangst og fra mange forskellige vinkler. Hvordan blev vold legitimeret i tidlig islam? Hvilken rolle spillede voldelig handlinger for dannelsen og vedligeholdelsen af den muslimske politiske orden? Hvordan så muslimske eliter, fra tørre retslærde til passionerede digtere, på voldens oprindelse og eventuelle acceptabilitet? Hvis og hvilken type vold og rettet mod hvem?

Tredje bind afslutter med den såkaldt postkoloniale æra. Bidragene er skrevet af fremragende forskere.

(…)  vil jeg tage fat i en særlig interessant observation hos Gleaves, der drejer sig om den grundlæggende forskel mellem islamisk og traditionel vestlig tænkning omkring stat, borger og vold. I den vestlige stat er staten defineret ved sin særlige særret til vold i form af politi og militær. Med tyske Max Webers klassiske definition: »En stat er en realitet, hvis og for så vidt dens embedsvæsen effektivt formår at opretholde monopolet på legitim fysisk tvang.« Heroverfor finder man i islam en tradition for at gå uden om den voldsmonopolære tænkning og tilkende de troende en anpart i voldelig sanktion. Gleave skriver: »I den islamiske fiqh-tradition (dvs. retstraditionen) har staten ikke et Weberiansk absolut monopol på den legitime brug af magt: Individer har en guddommeligt sanktioneret ret til at gengælde lige over for en voldshandling rettet mod dem.« Hvad Gleave ikke nævner, er islams retstradition for tilgivelse og benådning. Min tilføjelse til Gleave er nu, at islamisk tradition ikke blot opløser statens voldsmonopol, men ligeså statens benådningsmonopol.

Ovenstående er et lille uddrag af : 

https://www.weekendavisen.dk/2022-10/ideer/islam-og-det-hullede-voldsmonopol

Islam og det hullede voldsmonopol

Thomas Hoffmann, professor i islamisk teologi, Det Teologiske Fakultet, Københavns Universitet

Dette indlæg blev udgivet i Adfærd, norm og kriminalitet, Hoffmann, Thomas, seneste, Værdier. Bogmærk permalinket.