Med tiden fandt Sommai flere danske mænd til fattige kvinder i sin familie og omgangskreds i Isaan
Global sex – hvad sexarbejder ved om kærlighed og kapitalisme. Sine Plambech 2023
Forskning uddrag fra kapitlet Sommai
”Sommai vidste, hun skulle arbejde på en bar i pattaya og sælge sex til kunderne, men planen var at finde en ”farang”, en udenlandsk mand, at gifte sig med, så hun kunne komme til udlandet og arbejde. Hun boede på det tidspunkt med sine børn hos sine svigerforældre. Hendes mand var i Saudi Arabien for at arbejde, men han sendte kun få penge hjem. De rakte ikke langt, når hun ud over sine egne børn også skulle forsørge sine svigerforældre, sine egne forældre, sine dødeligt syge søster og søsterens sex små børn. Som daglejer passede hun bøfler og stod i vand til knæene hver morgen. Hendes fødder var opløste og fulde af insektbid. Af og til måtte hun ydmyget bede om at låne 5 kg ris af den rigeste kvinde i landsbyen, jordejeren Pen. ”Uden penge er du usynlig, du er luft, du er ingenting ” forklarer Sommai.”
”Når en mand ankom alene til baren, gik Sommai hen til ham. Nogle af mændene var søde og generte. De kunne ikke formulere, at de gerne ville have Sommai med hen på deres hotel. Andre var mere erfarne og spurgte uden omsvøb om prisen, hvor mange timer eller minutter, og hvad hun var villig til.”
”I baren sad Niels fra Thy. Sommai satte sig hen til ham. Hun havde lært lidt engelsk, og Niels kunne også lidt. Først var Niels ikke interesseret i at tage Sommai med hen på sit hotelværelse. Han havde været sammen med en anden kvinde aftenen forinden, men Sommai spurgte insisterende, om hun så ikke kunne betale ham for at tage hende med. Han grinede og betalte.”
”Niels var skilt og havde været alene med sin datter i otte år. Sommai og Niels snakkede om deres familier, fjollede og følte at de forstod hinanden”
Sommai besøger Niels i Thy i 3 måneder, kan lide landet og ” året efter vendte hun tilbage til Thy med sin seksårige søn, Pila, for at blive gift med Niels på rådhuset i Thisted”.
Sommai og Niels blev gift i 1992 og dengang var der kun to thailandske kvinder i Thy. ”I 2023 bor der næsten tusind nogle har været sex-arbejdere, inden de kom, nogle er det i Thy, de allerfleste har haft, og har, andre former for arbejde ” (p. 28).
” I forening skabte de thailandske kvinder i Thy et lille samfund med kortspil, fødselsdagsfejringer, krabbefangst, svampe plukning og eget buddhistisk tempel.”
” Med tiden fik Sommai også sin yngste datter til Danmark, den ældste søn måtte blive tilbage i Thailand ,kog den ældste datter tog til Pattaya, mødte en mand og rejste til Schweiz. ”
” Jeg besøgte Sommai på hendes arbejde og fik med tiden snakket med hendes kolleger der. Hun var vellidt. Hun var hurtig og effektiv til sit arbejde, og der skete noget på fabrikken, når hun var der.Hun har arrangeret thai-kulturaftner, hvor hun havde lavet mad til sine kollegaer, og særligt de mandlige mødte talstærkt op.Hun havde af og til fotos med af kvinder, der drømte om en dansk mand – fotos af kvinder taget i Thailand, hvor fototeknik havde udglattet og bleget huden, så den så lys og yngre ud. En af hendes nærmeste kollegaer kom til en thai kulturaften og blev siden gift med Sit . ”Jeg så et foto af hende. Jeg kan ikke sige jeg blev forelsket med det samme,men jeg syntes,at hun var pæn”.
Med tiden fandt Sommai flere danske mænd til fattige kvinder i sin familie og omgangskreds i Isaan: kvinder der var enker, dem, hvis mænd drak, dem, hvis mænd slog, dem, der havde gæld, dem,der solgte sex, men gerne ville noget andet. Niels hjalp med papirarbejdet men de tog aldrig penge for det. ”Det er for at hjælpe dem, der har det, ligesom jeg havde det siger Sommai ” (p.28).