PISA og kreativitet

Danske unge er 8. blandt 64 deltagende lande

 Henrik Wøhlk Larsen, forfatter til den seneste PISA-rapport om kreativ tænkning og lektor ved VIA University College Silkeborg, og Christian Byrge, professor i kreativitet ved Vilnius Universitet i Litauen

Den seneste PISA-rapport er frigivet og rummer en undersøgelse af danske unges evne til at tænke kreativt. Undersøgelsens formål er at teste, hvor gode eleverne er til at generere, evaluere og forbedre idéer, der kan føre til originale og effektive løsninger samt fremskridt inden for viden. Der gives også point for fantasifulde og kreative udtryk.

Den internationale økonomiske organisation OECD undersøger med disse konkrete udfordringer, om eleven kan generere og forme forskellige nye og brugbare idéer. Danske elever klarer sig bedre end OECD-gennemsnittet.

Ifølge den danske værdiundersøgelse fra 2017 ønsker 78 procent af de danske forældre, at deres børn udvikler selvstændighed, mens 82 procent ligeledes ønsker, at de unge udvikler ansvarsfølelse. Endelig ønsker 87 procent tolerance hos deres børn, mens 75 procent ønsker gode manerer.

Dette får os til at tro, at forældre i Danmark ønsker, at unge mennesker udfolder deres individualitet og samtidig tager ansvar for sig selv og andre. Man tolererer også, at andre lever et liv, der muligvis adskiller sig fra det, man selv har valgt. Dette billede af de danske værdier harmonerer godt med andre undersøgelser af dansk kultur, herunder for eksempel World Value Survey. I Danmark vægtes muligheden for individuel selvrealisering i høj grad. Man skal altså lære at tænke kreativt, frit og selvstændigt.

Lille uddrag fra forfatternes historisk pædagogiske indlæg i Kristeligt Dagblad 24.07.24

Dette indlæg blev udgivet i Danskere, Psykologi, Pædagogik / Sprog / Opdragelse, seneste. Bogmærk permalinket.