Dansk gymnasier ser stigende problemer med elever af udenlandsk herkomst. Det gælder et lavt fagligt niveau, segregering og social kontrol.
Frankrig har en højere procent muslimske elever, og landet har haft muslimske indvandrere i længere tid end Danmark. Længere opholdstid giver dog ikke bedre integration, når det drejer sig om muslimer.
En tidligere topembedsmand i det franske undervisningssystem, Jean-Pierre Obin, fortæller i en ny bog, ”Hvordan islam trænger ind i skolen”*, om de franske skolers konflikter med en religion, som har fundamentalt andre værdier og vaner end flertallet af de franske borgere.
Koranen over lovene
Obin beskriver i sin bog, hvordan sharialoven i praksis fører til konflikter i de franske skoler om beklædning, mad, undervisningsemner, forholdet mellem piger og drenge og forholdet til andre religioner.
I Frankrig mener to tredjedele af de muslimske skoleelever, at koranen er hævet over lovgivningen, mens mere end 1/3 af de franske lærere indrømmer, at de censurerer undervisningen for at undgå uro.
En undersøgelse af radikaliseringen blandt 7.000 elever i 1.g i en række belastede kvarterer i Frankrig viste, at de muslimske elever var blevet markant mere tilbøjelige til at tilslutte sig religiøst fundamentalistiske synspunkter.
I en tidligere rapport har Jean-Pierre Obin bemærket, at religiøse konflikter er tilbøjelige til at vokse sig større på netop de institutioner, hvor ledelserne viser eftergivenhed overfor religiøse særkrav.
I Danmark viser undersøgelser, at 4 ud af 10 muslimer mener, at dansk lov skal bygges helt eller delvist på koranen, mens et flertal af de danske lærere ikke vil vise Muhammedtegningerne af frygt for at blive et mål for terrorister.
Ovenstående er små pluk fra artiklen: Steen Laugesen Hansen: Eftergivenhed over for religiøse krav giver flest konflikter med muslimske skoleelever. 1. december 2022 Den korte Avis.
*Køb bogen her http://www.ellekar.dk/Bog_44.html