Tro og kultur – især kristendom

Martin Kongstad tog til Aarhus og samtalede med idéhistoriker professor emeritus Hans-Jørgen Schanz om tro

 

Schanz erkender at hvis man ikke kan spille sin personlige udvikling og argumentation op af andre voksne, der tåler kritik, så kan man ikke blive til nogen. Man kan ikke få identitet, hvis man ikke er fri til at tænke og handle. Så ender man som en ureflekteret gentagelse – en kopi.

Vi bringer et par klip fra interviewet

“[Karl] Marx skrev også, at kritik af religion er forudsætning for enhver kritik, og det er godt set. Hvis ikke man må kritisere religion, så lukker alle områder stille og roligt ned. I FN kæmper de arabiske lande for, at det skal være forbudt at kritisere religion, og det må man aldrig gå med til.”

 

»Kristendommen findes jo andre steder end i overskrifterne; den er sivet ind i vores kultur og moralopfattelse. Man må ikke hævde, at den danske kultur er kristen, det er den i højeste grad, men på et sekulariseret grundlag. Der er meget kristendom i vores love, men de gælder ikke, fordi de er kristne, de gælder, fordi de er vedtaget i Folketinget. Det er også indiskutabelt, at erklæringen om menneskerettigheder fra 1948 opstod i en kristen kulturkreds. Idéen om, at hvert individ er et selvstændigt retssubjekt, er jo en vestlig tankegang, som ikke findes i den arabiske verden. I den er subjektet familien, klanen, landsbyen; det er altid kollektivt*. Der er ingen sandhed i det her, men det står klart, at det individuelle subjekt ikke passer ind i den arabiske kulturkreds. Man måtte tvinge det igennem, og det er selvklart problematisk.«

Jeg har stor forståelse for, at man har brug for at gå i kirke og samle sig.         Jeg går en tur med hunden.

» Jeg tror, at religionens revitalisering skyldes det forhold, at vi opdager, at moderniteten ikke er alt. Det er primært et praktisk arrangement med normer om eksempelvis myndighed og selvbestemmelse, men det er jo ikke alt i livet. Hvis man møder en fortvivlet person, vil de færreste jo sige: ’Det skal nok gå, du får noget mere medbestemmelse.’ Det er jo nonsens. Det moderne projekt er indskrænket og tavst i forhold til alle eksistentielle problemer, og derfor revitaliseres religionen; dér kan man lade sig inspirere af forhold, som ikke er teknisk rationelle. Der er så ualmindelig meget, som ikke har en kæft at gøre med modernitet.«

kilde: Martin Kongstad: Vi har fandeme behov for noget, der løfter os. Weekendavisen 07.08.20

* idehistoriker og arabist Jeppe Sinding Jensen har redegjort for det nyere personbegreb i islam her:

Sinding Jensen, Jeppe ; Kippenberg, Hans G. (Editor). / Towards Contemporary Islamic Concepts of the Person. Concepts of Person in Religion and Thought. Berlin/New York : Mouton, 1990. pp. 177-216

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.