I dag skelner retssystemet mellem, om man krænker religiøse grupper eller ’blot’ religiøse tekster og genstande
Maskulinitet er også forbundet med evnen til at lade vrede og uro passere
Blasfemiparagraffen er afskaffet af Folketinget juni 2017. Den lød således: ”Den, der offentligt driver spot med eller forhåner noget her i landet lovligt bestående religionssamfunds troslærdomme eller gudsdyrkelse, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder”.
Natten mellem den 16. og 17. marts agter Rasmus Paludan, islamkritiker og leder af det højreorienterede parti Stram Kurs, at hælde svineblod over en koran og derefter brænde den.
Signe A.E.Larsen forskningskonsulent ved institut for kultur og samfund på Aarhus Universitet, som har skrevet en ph.d.-afhandling om blasfemiparagraffen mener at denne form for handlinger nu er fuldt legitime: ”Hvis Rasmus Paludan lykkes med sine planer, vil det klokkeklart være noget, der tidligere ville være faldet ind under blasfemiparagraffen. I dag skelner retssystemet mellem, om man krænker religiøse grupper eller ’blot’ religiøse tekster og genstande. Uanset om man mener, retssystemet er det rigtige sted at afgøre den slags sager i eller ej, er det et skel, som næppe opleves helt så klart for de religiøse grupper, der føler sig ramt og krænket,”
Nogle vil ikke lade vrede og uro passere
Psykolog Finn Korsaa : “Når man ikke tåler andre meninger end dem, man selv har, er der noget, der tyder på, at man har bevaret den narcissisme, som gerne skulle overvindes”. Kristeligt Dagblad 03.12.18
Thomas Markersen, psykolog & Kim Bjørnstrup administrerende direktør :
” Mandighed og duelighed har altid været uadskillelige begreber. Det maskuline er nogenlunde ensbetydende med at gøre det, der virker, selvom det kan være svært, farligt, hårdt og kan få folk imod dig.
Her til lands er det også blevet kaldt dydsetik og har været forbundet med især mod, selvkontrol, retfærdighed, kærlighed, åndelighed, medmenneskelighed, viden og visdom. Maskulinitet er således også forbundet med stoicismen, hvorved mandighed blandt andet beror på evnen til at lade vrede og uro passere, så man kan holde sit hoved klart og gøre det rette uanset.” (Kristeligt Dagblad 25.02.19)
Jakob Holtermann, lektor i retsfilosofi på Københavns Universitet, hvor han har beskæftiget sig med blasfemi: ”Det her er jo et eksempel på, hvad blasfemiparagraffen i en nøddeskal var til for. Det er en risiko, man har løbet med åbne øjne. Det er en af konsekvenserne af et åbent og liberalt samfund, at ytringsfriheden indebærer friheden til at krænke og dermed også risikoen for, at den krænkede religiøse i sin ophidselse begår kriminelle handlinger i form af voldelige optøjer eller terror,” siger Jakob Holtermann.
Filosof Daryush Shahyegan om muslimers følelsesliv og reaktioner, når den traditionelle personlighed møder moderniteten, og derfor kan reagere “barnligt”.
“Adskillelsen mellem mor og barn, og således id og ego, sker senere [end i vestlige lande ] og er strukturelt svagere.Det giver den konsekvens at de mentale processer der kendetegner den symbiotiske periode af tidlig spædbarnealder har relativ større vigtighed hos den voksne personlighed .(…) Overvægten af såkaldte primære mentale processer betyder at følelsemæssige relationer opnår større vigtighed end de sekundære bevidsthedsmæssige processer udtrykt gennem sprog. Derfor vores tendens til at kommunikere gennem cæsurer (pause, der deler verslinie i to ),pauser og tavshed .Derfor vor naturlige tilbøjelighed til magiske og animistiske tankemåder.Konsekvensen er at moderne ideer udefra må sameksistere med et uhensigtsmæssigt indhold der er fysisk forankret i en tidligere alder, en alder der stadig taler i ”animist”‑sprogets myter og symboler ” [oversættelse Kirsten Damgaard ]
kilder:
Drenge har brug for mere traditionel maskulinitet
24. februar 2019 Kristeligt Dagblad
Thomas Markersen, psykolog og Kim Bjørnstrup, administrerende direktør, Assistance HR Partners
Frederik Fogde: Blasfemiparagrafs afskaffelse muliggør koran-skænding 20. februar 2019 Kristeligt Dagblad.
Daryush Shayegan: Cultural Schizophrenia‑Islamic Societies Confronting the West 1992.