Daryush Shayegan blev hædret af Aarhus Universitet år ?
Han har skrevet bogen Cultural Schizophrenia‑Islamic Societies Confronting the West sidst i 1980’erne hvorfra jeg citerer nedenfor udfra den engelske oversættelse.
Daryush Shayegan . 1992 Al Saqi Books, London .
noter af Kirsten Damgaard, kulturpsykolog
“ but Islam is very different. In its integrist form, at least, it makes imperious demands : it wants to rule everything, to manage society, to regiment minds and make them impermeable to the swamping tides of technological mutation.More than this, it tries to make them resistant to research and innovation. “ ( p. 23)
“… when religion invades the public domain it is transformed ipso facto into a coercive and repressive ideology. “ (p.23 )
“ democracy is not a superstructure, but a popular creation. Moreover it is the condition,the basis,of modern civilization.” (qotation from Octavio Paz ) (p.28)
“ …the illusory pretension that it [Islam] posses ready‑made answers to all the world’s questions .”
Personlighed ‑ socialkarakter
Dette gælder arabiske samfund :
[ lettere omskrevet : ]
Adskillelsen mellem mor og barn, og således id og ego, sker senere [end i vestlige lande ] og er strukturelt svagere.Det giver den konsekvens at de mentale processer der kendetegner den symbiotiske periode af tidlig spædbarnealder har relativ større vigtighed hos den voksne personlighed . (p.64 )
oversættelse :
Overvægten af såkaldte primære mentale processer betyder at indfølende[empathic]
relationer opnår større vigtighed end de sekundære bevidthedsmæssige processer udtrykt gennem sprog.Derfor vores tendens til at kommunikere gennem cæsurer (pause,der deler verslinie i to ) ,pauser og tavshed .Derfor vor naturlige tilbøjelighed til magiske og animistiske tankemåder.Konsekvensen er at moderne ideer udefra må sameksistere med et uhensigtsmæssigt indhold der er fysisk forankret i en tidligere alder, en alder der stadig taler i ”animist”‑sprogets myter og symboler. (p.64 )
Erkendelsesteori
“In a given culture at a given moment,there is never more than one epistemedefining
the possible conditions for all knowledge “. (qotation from Michel Foucault ) (p.71)
[gælder ikke indvandrere / flygtninge i vesten og intellektuelle i 3.verdens lande .]”
“it is thus possible to live through a period of epistemic delay during which adherents
of an archaicepisteme confront the forerunners of the world’s next conceptual matrix”
(p.72 )
begrebet Podning ( forædling ) kan fremstilles sådan :
Da de to epistemologier / paradigmer ikke kan integreres eller forenes , må tilpasningen nødvendigvis blive som et lag finer ovenpå det gamle lag, som imidlertid heller ikke er ægte det ene eller det andet , men en hybrid .[1]
Diskursenkan være enten være “forud” eller “ bagud” for basis, men aldrig i trit med realiteten .
Realiteten er også forstyrret [mutilated] idet den ikke svarer til hverken modernistens eller traditionalistens billede af den. (p.76 ff )
Vesten
Tre områder hvis dissonans[uoverensstemmelse] er ansvarlig for de forskellige mod‑
sigelser indenfor samfundet .De har forskellige akser og forskellige rytmer :
Den techno‑økonomiske sfære ( funktionel rationalitet )
Den regeringsmæssige sfære( demokrati og repræsentativitet )
Den kulturelle sfære ( udforskning af og udtryk for meningen med menneskelivet )
Hovedpillen i den techno‑økonomiske sfære er funktionel rationalitet.Den består af bureakrati og hierarki.
Kriteriet på effektivitet er anvendelighd og produktivitet.
Autoritet tilhører ikke individet , men hans funktionelle position i den rationelle udførelse af pligter [tasks].
dertil kommer ideen om ligestilling af de individuelle personer :
‑ lighed for loven
‑ lighed i borgerrettigheder
‑ lige muligheder (p.85 )
Regeringsfæren er opbygget om repræsentation og demokrati.
Den kulturelle er centreret om filosofi om eksistens .
oversat :
“ Der er indre modsigelser mellem en udstrakt bureaukratisk og hierarkisk tekno‑
økonomisk social struktur, en regeringsmæssig samfundsmæssig [ social ] struktur,
der insisterer på lighed og deltagelse, og en kulturel social struktur der af‑
viser specialisering og lægger vægt på udviklingen af ego’et “ (p.86 )
resultatet af ovenstående kan være : fremmedgørelse, depersonalisation, angreb
på autoriteter.
Nogle mener, at muslimske flygtninge i Vesten er i limbo [ på arabisk: Barzakh ] , kan ikke gå fremad og kan ikke trække sig tilbage .
Valget er forskellen mellem emigranten og flygtningen.
Emigranten lever på drømme, bygger luftkasteller, bliver forblændet af overflader.
Han er i uautentisk exil .
Han er en “civiliseret” [i egen hjemlands kultur ] person, der tranformeres til en uautentisk person .
The Oriental Collective Unconscious :
mere eller mindre pre‑islamisk : martyriet
messianisme
profetisk charisma
ovenpå dette ligger et lag af den nuværende religions traditionelle trossætninger
og ovenpå igen et lag af modernitet sammen med oplysningstidens ideer og det
nittende århundredes liberalisme. (p. 110 )
De gamle og dybere lag (strata) overfører deres representationers emotionelle indhold til andre diskurser , de yngre lag er et spind af indbyrdes tilbagevisende
gensidige påvirkninger,ødelæggelse og gensidig forgiftning.Hvilket fører til en
skummende masse af eccentriske ideer. (p.110 )