Hvorfor holder de fast i niqaben?

“Islam i sin ortodokse udgave opererer med forskellige rettigheder for folk alt efter religion, køn og seksualitet”

 

“De ønsker at rense islam og holde afstand til andre folk som jøder og kristne, så de ikke bliver besmittet.”

 

De niqabklædte kvinder, der demonstrerer imod maskeringsforbudet, efterlyser »gensidig respekt«. Kvinden i niqab, der krammede en kvindelig betjent på Nørrebro for nylig, er dog imod homoseksualitet, det danske demokrati samt fejring af jul, påske og fødselsdage.
Billedet gik verden rundt, da en grædende, dansk konvertit iniqab og sorte handsker krammede en kvindelig betjent. Hendes øjne udtrykte, at hun var bevæget, og de to kvinderblev rost som et levende bevis på, at humanisme og tolerance kan overskride selv de største forskelle.

»Lige på det tidspunkt var vi bare to kvinder. Det havde ikke noget at gøre med, at hun var iuniform, og at jeg var iniqab. Det var menneske til menneske,« fortalte kvinden ved navn Ayah Amal senere til Politiken.

Her forklarer Thomas Hoffmann, professor ikoran-studier ved Københavns Universitet hvorfor fundamentalistisk indstillede muslimer holder fast i niqaben med handsker, og i det lange skæg med det korte overskæg og stumpebukser, kunne man tilføje om det umiddelbart oplevelsesbare symptomlag ( jfr. Hans Gullestrup: Kultur, kulturanalyse og kulturetik -eller hvad adskiller og forener os? akademisk Forlag 1992)

»Niqaben er salafismens signaturdragt. Man kan kalde synspunkterne fundamentalistiske iog med, at salafister vil tilbage til fundamentet og en oprindelig ren, islamisk fortid. De ønsker at rense islam og holde afstand til andre folk som jøder og kristne, så de ikke bliver besmittet. Fødselsdagsforbuddet er et klassisk salafi-emne, som går igen på flere hjemmesider om, hvordan muslimer skal opføre sig iVesten. Fødselsdage bliver betragtet som bidah, det islamiske begreb for en dårlig nyskabelse, fordi det minder for meget om en vestlig eller kristen tradition,« siger Thomas Hoffmann.

Han tilføjer, at tilhængere af Islamisk Stat er salafister, men at der også findes ikke-voldelige salafister. Han tvivler stærkt på, om kvindermed niqab generelt går ind for et demokrati med lige rettigheder til alle, uanset religion, køn og seksualitet.

»Islam i sin ortodokse udgave opererer med forskellige rettigheder for folk alt efter religion, køn og seksualitet. Men reelt er det svært at vide, hvad de mener, når de så eksplicit ikke vil tale om disse emner til den offentlighed, som de henvender sig til,« siger Thomas Hoffmann.

Leny Malacinsky og Jeppe Matzen:Kvinder i forklædning 17. august 2018 Weekendavisen

Dette indlæg blev udgivet i Civilsamfundet, Hoffmann, Thomas, Kultursammenstød, Religion / Ideologi, seneste. Bogmærk permalinket.