Kastesystem i Danmark

En del pakistanere opererer med kastesystem kaldet zat, foruden klankultur

Personer med mørk hudfarve er heller ikke attraktive som brude eller brudgomme*.

I praksis virker menneskesynet derfor diskriminerende og fascistisk

De fleste herboende muslimer vil ligeledes være imod at en muslimsk kvinde gifter sig med en ikke-muslim.

Parforhold med en af samme køn har jeg aldrig hørt accepteret af herboende 1.generationsindvandrere.

sammenskrevet af Kirsten Damgaard, kulturpsykolog, redaktør

Der er den dag i dag stadig familier i indvandrermiljøerne i Danmark, hvor »usund kultur og nedbrydende traditioner«, som imam Naveed Bag kalder dem, betyder mere end kærlighed og personlig lykke.

Facebook vidner om, at muslimer er modstandere af, at forældre skal godkende eller vælge ægtefæller til deres børn. Eksempelvis skriver imam Abdul Wahid Pedersen »sandt og desværre ikke ualmindeligt«.

»Det er en anden forståelse af kærlighed end den, at man selv har ret til at bestemme. Det går ud på at styrke familieforbindelser, tænk på fætter-kusine-ægteskaber, det er samme tankegang. Man skal være inden for samme familie- og blodrelation, fordi man typisk opfatter sin egen klan som den vigtigste. Hele ens identitet er bygget op om klanen og dens værdier,« forklarer Naveed Baig.

Klan og blodsbeslægtethed tæller mere hos familien end den enkeltes forelskelse i og kærlighed til en person.

kilde. Jens Ejsing b.dk  22.december 2017

***

Socialantropologen Pnina Werner har studeret pakistanere i Storbritannien intensivt, og ledte i en årrække  årlige forskningssemiarer for forskere med samme interesseområde. Hun har bl.a introduceret begrebet self-separation – om netop pakistaneres tilbagetrækning fra den main stream kultur man er indvandret til og deres retablering af “egen” kultur .Der er visse faser og trin i denne gendannelse ( på modtagerlandets præmisser selvfølgelig) som relaterer sig til at man dels er mange nok (muslimske friskoler, halal-slagtere, koncerter) og dels at der er personer tilstede i nærmiljøet/diasporaen der tillægges autoritet til at dømme hvad der er tilladt og hvad der skal undgåes, og dels forudsætter det, at den indvandrede etniske befolkning og deres efterkommere ønsker  og vedligeholder den sociale kontrol.

Pnina Werbner is Professor Emerita of Social Anthropology, Keele University, and author of ‘The Manchester Migration Trilogy’, including The Migration Process: Capital, Gifts and Offerings among British Pakistanis (Berg Publishers (1990/2002), Imagined Diasporas among Manchester Muslims (2002)

***

Vil man oplyses om ovenstående  menneskesyn hvor klan, kaste og hudfarve spiller en rolle for ens værd som menneske kan jeg anbefale  Mira Nairs spillefilm: Monsoon Wedding (2001);*Mississippi Masala (1991) , hvor i hvertfald sidstnævnte også er morsom og har Denzel Washington som den uønskede svigersøn.

***

Se også efter  Yummie = Young Urban Moslems – med gode uddannelser og kønsadskilte fester med coca cola, og en attitude hvor mænd kan skifte ble.

Dette indlæg blev udgivet i Filosofi/ Etik, pakistanere, seneste. Bogmærk permalinket.