Totalitarisme medfører ondskab – Hannah Arendt

Totalitarisme er ikke politik 

Totalitarisme er derimod afskaffelsen af politik som sådan

Hannah Arendt en tysk- jødisk-amerikansk  politolog og filosof ( 1906-75) er en af de første filosoffer i moderne tid, som har beskæftiget sig med ondskab. Hun var længe glemt, men de sidste 10-20 år hvor terroren overfor “uskyldige” også er udbredt til Europa har andre forskere og debatører hente hende frem igen. Når jeg skriver uskyldige i anførselsetegn, er det fordi islamister definerer alle, der har hørt om Allahs lære, og ikke annammer den, som selv skyld i den i deres øjne retfærdige muslimske vrede overfor vantro. Islamister er moralister i et totalitært system. Islams lære er at påbyde det rette og forbyde/fjerne det forkerte.

“Arendts analyse af ondskabens banalitet er […] værdifuld som et instrument til at forstå, hvordan mennesket kan vise sig at blive umenneskeligt, når det opgiver sin moralske selvstændighed for en sag eller et system.”

Hun opererede med begrebet Radikal Ondskab. Det er den ondskab der ligger implicit i totalitarismen. En ondskab der hænger sammen med ideologiens selvforståelse. En ondskab ingen kan være født med. Den kan opstå ved tankens og reflektionens fravær. Når individet holder op med at undre sig og selv tage stilling.

Det  onde er det menneskeligt destruktive vi
gør forsætligt, frit villet og under ansvar

Man kan definere ondskab på to måder i psykologisk forstand:

  • Noget, der opstår i situationen (en ond opførsel).
  • Noget, der findes i personligheden eller kulturen (en ond person eller et ondt samfund).

Arendt mener at ondskab ligger implicit i udfoldelsen af totalitarismens værdier.

“Det sker, når systemet udelukker det private og det offentlige i det samfund, individet er en del af. For eksempel spionerer på folks sindelag, straffer anderledes tænkende og lukker aviser.”

»Arendt peger på, at en forudsætning for demokratiets opståen i Athen cirka omkring år 450 før vor tidsregning, var en distinktion mellem det offentlige og det private. For den er forudsætningen for politik simpelthen.                                                                          Totalitarisme afskaffer det private og det offentlige, og sondringen mellem dem, og lader sin egen ideologi udfylde begge pladser fuldstændig. Den bliver total.”

Sammenstykket af Kirsten Damgaard

 

kilde : Den store Danske;Politikens Filosofileksikon;  og citater fra                                           Rasmus A.F.Quistgaard: Varianter af ondskab Weekendavisen  04.12.2015 ,                samtale med Hans-Jørgen Schantz professor i idéhistorie om Hannah Arendt.

Respublica anbefaler en bog af Ayan Hirsi Ali:Kætteren (2015),for en nærmere forståelse af opdragelse til autoritetstro,lydighed og ophør af undring i traditionel muslimsk opdragelse.                                                                                                                                  Endvidere anbefales antologien Kultur og Opdragelse Ole Varming (red) og Bent Gynther(red) 1996. Mikael Rothsteins afsnit om opdragelse i religionens favntag anbefales.

Dette indlæg blev udgivet i Adfærd, norm og kriminalitet, Politik / Lovgivning, seneste. Bogmærk permalinket.