Det er islamister, der i dag udfordrer retten til ikke at blive vilkårligt henrettet
Forsker ph.d Tina Magaard går i sit indlæg i rette med professor Jakob Skovgaard-Petersen og hævder at han ignorerer de forskere, der har dokumenteret forholdet mellem nazisme og islamisme. “Det er islamister, der i dag udfordrer grundlæggende friheder og rettigheder i Europa, og derfor bør han også redegøre for islamismens forhold til nazismen”.
Vi citerer fra Tina Magaards kronik :
I sin kronik i Weekendavisen den 8. maj »Partier og ideologier kan også forandre sig« kritiserer Jakob Skovgaard-Petersen forskere, som har belyst forholdet mellem nazisme og islamisme. Han efterlyser »historisk indsigt, analytisk klarhed og velinformerede politiske beslutninger«. Så meget desto mere ærgerligt er det, at Jakob Skovgaard-Petersen udelader historiske oplysninger, der er væsentlige for analysens klarhed, og dermed for den samlede bedømmelse af forholdet mellem nazisme og islamisme.
Jakob Skovgaard-Petersen fremstiller det, som om det kun var arabiske nationalister, ikke islamister, som relaterede sig til nazismen. Det er der dog ikke konsensus omkring i forskningen.
Ifølge professor og venstrefløjsaktivist Gilbert Achchar fra School of Oriental and African Studies ved University of London var det først og fremmest islamisterne, som udviklede, hvad han kalder »elective affinities« med nazismen, hvorimod de vestligt-liberale og marxisterne, samt dele af den nationalistiske venstrefløj var kritiske over for nazismen. Han kommer altså frem til den modsatte konklusion af Jakob Skovgaard-Petersen.
Det samme gør den tyske politolog Matthias Küntzel, som i bogen Jihad and Jew-Hatred Islamism, Nazism and the Roots of 9/11 inddrager oplysninger om både nationalister og islamister, som lod sig inspirere af nazismen, men med en overvægt af eksempler relateret til islamismen. Küntzel er tidligere aktivist på venstrefløjen, og har været rådgiver for Die Grünen. Han havde beskæftiget sig med Holocaust, og blev derigennem opmærksom på de ideologiske, politiske og militære forbindelser mellem islamister og nazister. Han er i dag ansat på Hebrew University of Jerusalem.
Pointen er, at både den Israel-sympatiserende Küntzel og den stærkt pro-palæstinensiske og anti-zionistiske Achchar kommer frem til præcis samme konklusion, nemlig at det er blandt islamister, både i fortid og nutid, at man finder de tydeligste ideologiske affiniteter med nazismen. Stik modsat den konklusion, Jakob Skovgaard-Petersen baserer sin kronik på.
Det virker desværre, som om det for Jakob Skovgaard-Petersen er magtpåliggende at bortlede opmærksomheden fra dette forhold. For eksempel hævder han, at »islamismens moderorganisation, Det muslimske Broderskab, voksede frem i 1930rne helt uafhængigt af nazisterne«. »Helt uafhængigt«? Er man »helt uafhængig« af nogen, man modtager penge af? Den norske professor Brynjar Lia angiver på basis af research i primærkilder, at Det muslimske Broderskab var økonomisk støttet af nazisterne i 1930rne.
Som den malaysiske professor Abd al-Fattah Muhammad al-Awasi gør opmærksom på, var Broderskabet også behjælpelig med at få udbredt Hitlers Mein Kampf i Mellemøsten.
Den ideologiske inspiration fra nazisme til islamisme er udredt i bøger og artikler af professor Mehdi Mozaffari, Statskundskab, Aarhus Universitet, som jeg af pladshensyn må henvise til.
Hvordan kan Jakob Skovgaard-Petersen prætendere at give læseren historisk indsigt i forholdet mellem nazisme og islamisme, når han udelader at nævne en figur som muftien af Jerusalem, Amin Hajj al-Husseini? Muftien, som Hitler gav politisk asyl i Berlin i 1941-1945, var personligt involveret i oprettelsen af islamiske SS-korps, korps som Hassan al-Banna i øvrigt sendte medlemmer af Det muslimske Broderskab til.
Jakob Skovgaard-Petersen hævder, at Broderskabet havde en kritisk holdning til nazismen. Hvor blev den analytiske klarhed af? Vi må holde begreberne adskilt, hvis vi vil forstå udfordringen fra islamismen i dag. Selvfølgelig var islamister kritiske over for den nazistiske raceteori, da den nazistiske idolisering af den nordiske fænotype ikke faldt ud til deres fordel.
Dette forhindrer i øvrigt ikke al-Banna i selv at være racist, og fremhæve den arabiske races supremati. Men det er ikke hele den nazistiske ideologi, folk som al-Banna og muftien er kritisk overfor. Tværtimod udviser de begejstring for nazismens jødehad, anti-modernisme og voldsforherligelse, og det er lige præcis den del af ideologien, der angår os i dag, når jøder og karikaturtegnere myrdes i redaktionslokaler og på åben gade i Europa.
Summa summarum: Det ville klæde Jakob Skovgaard-Petersen at praktisere hvad han selv prædiker, nemlig at bidrage til historisk indsigt og holde sig til analytisk klarhed.Først der vil vi kunne håbe på de »velinformerede politiske beslutninger«, han selv efterlyser.
***
Respublica anbefaler at man læser hele artiklen
Tina Magaard : Islamister blev inspireret af nazismen. Weekendavisen 19.06.2015
Tina Magaard (f. 1970) er cand. mag. i fransk og kunsthistorie og lektor ved Institut for Forretningsudvikling og Teknologi, Aarhus Universitet.
Tina Magaard var i en årrække tilknyttet Center for Forskning i Islamisme og Radikaliseringsprocesser under ledelse af professor Mehdi Mozaffari Institut for Statskundskab Aarhus Universitet.Centret er nu nedlagt.