Imamer ser principielt gerne sharia indført
“Vi begår en alvorlig fejl, når vi tror, at muslimer er fredelige på grund af islam.De er fredelige på trods af islam” M.Fouroozandeh
Ville Iran eller Qatar mon financiere en demokratisk anlagt moske?
Sammensat af kulturpsykolog Kirsten Damgaard
I anledning af teolog Marianne Søndergaard og migrantpræst Massoud Fouroozandehs nye bog Moskeernes mange ansigter.
Idealet om islamisering har forsker Lene Kühle også redegjort for i sin bog Moskeer i Danmark: ”Synet på sharia er (…) præget af oprindelseslandene, og alle de imamer, jeg har talt med*,synes primært at forbinde en mulig indførelse af sharia, hvad det så end indbefatter , med netop hjemlandet.(…) Sharia fremstår derfor ofte som en ideal forestilling, som imamerne – som troende muslimer – principielt gerne ser indført, mens de i praksis vurderer det som en vanskelig sag. “(s.163)
Den afdøde imam Abu Laban kaldte jo også sig selv islamisk aktivist i et interview med mig (Samspil 1987).Det var før han havde regnet ud hvilke sandheder politikere og befolkning reagerede stærkt på, så dengang gav han ikke hånd til kvinder.
Det er sagt mange gange at islam ikke er moderat, men muslimer kan være det. Fx af Ibn Warraq (synonym) der skrev bogen Derfor er jeg ikke muslim.
Søndergaard og Fouroozandeh mener ikke Danmark har gavn af islam.Tværtimod.
Migrantpræst Massoud Fouroozandeh: Vi har analyseret, hvad imamerne i de danske moskéer prædiker, og vi har undersøgt, hvad organisationerne bag moskéerne udtaler. Det viser tydeligt, at moskéerne vil islamisere de samfund, de er bygget i.
Samtidig har Roskilde Universitet lavet en undersøgelse om radikalisering, hvor de har spurgt unge muslimer, som er født og opvokset i Danmark, om de foretrækker sharialovgivning frem for den eksisterende lovgivning. Flertallet går ind for sharia i større eller mindre grad. Derudover har vi kilder fra Koranen og fra adskillige muslimske hjemmesider.(Kr-D)
Massoud Fouroozandeh :Det er netop min historie, der gør, at jeg er i stand til at skrive de ting, jeg skriver. (…)Det, jeg har oplevet, gør mig bedre i stand til at se, hvad moskéerne er for en slags institution, og hvad de gør ved et samfund. (Kr-D)
kilder :Lene Kühle :Moskeer i Danmark (2006) kapitel 8 : de uddannede imamer i Danmark. Kühle talte med 14 imamer.
Kristeligt-Dagblad.dk 25.06.2015
Massoud Fouroozandeh og teolog Marianne Søndergaard : Moskéernes mange ansigter (2015).
Kirsten Damgaard: Kirken og Indvandrerne .Samspil nr. 7 1987