Teaterstykket Tronfølger handler bl.a. om familiestrukturen i blandede familier
Tronfølger er en barsk historie, skuespiller/teaterleder Alexander Mayah Larsen fortæller i forsøget på at forstå sin fars liv. Det blev først knust, da Khomeini kom til magten i Iran i 1979, og han flygtede og ved et tilfælde havnede i Danmark med en tung bagage af vold og en død bror, brutalt myrdet af regimet.
Anden gang hans liv faldt fra hinanden, var i det forgæves forsøg på at blive integreret i Danmark, hvor han knoklede med mange job, blev dansk gift og fik to sønner, men endte i moskeen på Vibevej og blev overbevist muslim – og skilt.
For syv år siden tog han tilbage til Iran, og Alexander Mayah Larsen har været vred, forvirret og senest rigtig ked af sin fars historie, som han også har fortalt i brudstykker i digtsamlingen Kongen leve og stykket Som brødre.
Hvad der skal til for at passe ind i en anden kultur? Det er som en gåde, ingen for alvor kan løse. Der er noget med »de fremmede«, som udfordrer os.
Alexander Mayah Larsen: “Det er de skæbner, der er rundt omkring mig her, som vi ikke taler så meget om, de skal ind på scenen og portrætteres, det er den eneste måde, vi kan blive klogere på os selv i mødet med dem.«
Føler du dig som et offer eller som den, der slap fri?
»Jeg føler mig som den, der slap fri. Der er mange, der siger til mig, hvor er det vildt, at du endte, hvor du gjorde. Desværre er den vej, min bror gik, mere oplagt, selvom han nu er ude af kriminalitet. Med tanke på, hvad vi er vokset op i, ville det være nemmere at krydse de bokse af, hvor man ender, som min bror gjorde: den far, den mor, det her skete i hjemmet, okay, du blev bandekriminel, det giver mening ifølge vores kassehoveder.«
ovenstående er små uddrag fra interview
Synne Rifbjerg: Lys og mørke .Weekendavisen 20.sept. 2024
Respublica anbefaler at læse hele artiklen.