Ifølge Florence Bergeaud-Blackler, der fik sin ph.d. i antropologi i 1999, er den herskende fortælling i franske forskningsmiljøer, at islamister ikke er motiveret af religion. I stedet er de et produkt af og en protest imod socioøkonomiske vilkår. I hendes bog Broderismen (2024) er islamister ideologiske aktører, der trækker på islams traditioner, myter og fortællinger for at fremme og til sidst realisere en politisk-religiøs utopi*. De lægger planer og strategier for at påvirke de samfund, de lever i, med det mål på sigt at etablere en islamisk stat.
European Council for Fatwa and Research blev grundlagt i 1997 ( i Irland), der siden har produceret talrige religiøse kendelser, der angiver den »rette« islamiske vej for muslimer i Europa. Ifølge Florence Bergeaud-Blackler er et helt centralt element i denne ideologi forestillingen om islamofobi, der ses som en allestedsnærværende trussel mod muslimer i Vesten. Tankegangen er følgende: Omverdenen hader muslimer, fordi muslimer er bedre end alle andre. FN har nylig imødekommet denne forestilling, og udnævnt 15.marts til International islamofobi-dag.
Kombinationen af overlegenhed og offergørelse Udgør i Bergeaud-Blacklers øjne en særlig tillokkende fortælling for mange muslimer i Vesten. Den er med til at kultivere et modsætningsforhold mellem de muslimske minoriteter og det omgivende sekulære samfund. Og når de to kommer i konflikt, er løsningen altid, at det er sidstnævnte, der skal ændre sig for at imødekomme islam – aldrig omvendt.
Tal fra det franske meningsmålingsinstitut IFOP fra 2023. 78 procent af franske muslimer opfatter laïcite (den sekulære stat) som diskriminerende over for muslimer. 57 procent mener, at muslimske piger skal kunne fritages for svømme undervisning. 50 procent mener, at muslimske elever i det hele taget skal kunne fritages undervisning, der fornærmer deres religion. 75 procent mener, at der kun findes én sand religion, og samme andel mener også, at det er religionen, der trumfer, hvis den kommer i konflikt med videnskaben. Ifølge IFOP er franske muslimers religiøsitet kun blevet forstærket i de år, de har lavet meningsmålinger om franskmænds syn på religion.
Ovenstående er hentet fra Søren Villemoes artikel Den hemmelige orden om noget af Florence Bergeaud-Blacklers forskning publiceret i bogen Broderismen (2024), Weekendavisen 20.juni 2024.
***
Infiltrering
Lektor Ph.d Tina Magaard, der dels er uddannet i Frankrig og selv har forsket i islam, skriver i sin anmeldelse af bogen bl.a. :
Bergeaud-Blacklers speciale er islamisk normpres i sekulariserede samfund. Hun baserer sig på mange års feltarbejde og undersøgelser af islamiske normer i moskeer samt blandt familier, aktivister, foreninger og offentlige institutioner. Primært i en fransk kontekst, men med sideblik til andre europæiske lande og ikke mindst til EU-institutioner, som har været mål for aktiv infiltrering af »broderistiske« islamister.
Bergeaud-Blackler definerer »broderismen« som et »intellektuelt, politisk og religiøst projekt«, hvis endemål er et islamisk Europa*. Hun leverer 443 siders solid dokumentation for, at fænomenet ikke bare eksisterer, men også er langt mere omfattende, end de fleste har fantasi til at forestille sig.
Skulle nogen være i tvivl, er broderismen ikke hele islam, og ikke alle muslimer sympatiserer med Det Muslimske Broderskabs mål og strategi. Men som Bergeaud-Blackler noterer sig: »Vi må gøre os klart, at broderismen i dag dominerer Europas islamiske landskab. Den situation er ikke noget tilfælde. Den er tilsigtet og fuldbyrdelsen af en plan (…). Udbredelsen af islamismen i Europa må vi derfor ikke opfatte som blot og bar en reaktion på de socioøkonomiske forhold, indvandrere står overfor. Heller ikke som reaktion på en kulturel eller racistisk diskrimination.«
* altså et kalifat. Kirsten Damgaard.
Se også Islamister hader diversitet her på hjemmesiden under Religion/ideologi samt Erobre og islamisere Europa.