Udannelsesvalg

Danskere er friere end indvandrere i uddannelsesvalg

Indvandrere forestiller sig positionen

En ny undersøgelse fra VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, bygger på svar fra knap 3.700 repræsentativt udvalgte elever i 9. klasse. Undersøgelsen følger de unge flerårigt, og både uddannelsesforventningerne hos dem og forældrene.

Ifølge seniorforsker Jens-Peter Thomsen, der er projektleder, har unge med akademikerforældre en »hjemmebanefordel«. De kommer fra ressourcestærke familier og har ikke oplevet økonomisk utryghed:

»Det danner bagtæppet for, at du som ung har følelsen af, at det nok skal gå alt sammen. Man kan tillade sig at sige: ‘Det med at få et job interesserer mig ikke rigtig. For mig er det vigtigt at komme ind på et studie, som jeg kan se mig selv i, som giver mig eksistentiel mening, eller som jeg brænder for.’ Den tilgang er sjælden hos arbejderbørn eller børn fra etniske minoritetsfamilier. De vælger en uddannelse, hvor det er nemmere at se slutmålet, altså en profession, og hvor der er høj jobsikkerhed.«

Der er således betydelige afvigelser i synet på uddannelse, når det gælder etnisk danske elever og deres jævnaldrende skolekammerater med indvandrerbaggrund.

Otte ud af ti unge fra indvandrerhjem finder det vigtigt at få en uddannelse, der giver adgang til et godt job. Blandt etnisk danske børn er det kun fem ud af ti. Divergensen skyldes formentlig i høj grad forældrene. 58 procent af eleverne med minoritetsbaggrund fortæller, at forventningen hos forældrene er, at de kommer i gymnasiet eller tager en videregående uddannelse. Det samme gør blot 26 procent af de etnisk danske børn.

Kilde: Henrik Sørge : Den sociale bremseklods.Weekendavisen 28.01.22

 

Dette indlæg blev udgivet i Pædagogik / Sprog / Opdragelse, seneste, Uddannelse. Bogmærk permalinket.