Kvindesyn = menneskesyn

Fuck you!

Danske piger og muslimske drenge er på kollisionskurs. Nogle muslimske drenge har kun foragt tilovers for pigerne. Og deres adfærd er præget af den viden, de har hentet fra pornofilm, viser den første danske undersøgelse af unge muslimers seksualitet.

 Af Pernille Ammitzbøl                                                                   05.03.2000    Jyllands-Posten

Der verserer for tiden en voldtægtssag i det vestlige Århus, hvor ni drenge og unge er sigtet for at have voldtaget en 14-årig pige.

Den sag har vakt kolossal opsigt i medierne og miljøet.

Men det er ikke første gang, kulturpsykolog Kirsten Damgaard hører om såkaldte gang-bangs, som det kaldes, når flere drenge på skift har sex med den samme pige. De seneste tre år har hun fået kendskab til flere tilfælde blandt andet på Nørrebro i København.

Kirsten Damgaard er ikke overrasket over, at de sigtede i sagen fra Århus alle har arabisk baggrund. Hun har nemlig for foreningen Sex & Samfund gennemført den første undersøgelse i Danmark af herboende unge muslimers holdning til seksualitet. Kirsten Damgaard har siden 1977 arbejdet med indvandrere. Hun er uddannet cand. pæd. psych., og har rejst i muslimske og arabiske lande.

Undersøgelsen bygger på interviews med forskellige muslimer, de religiøse, de traditionelle, de vilde unge og de voksne, der ser tilbage på deres egen ungdom.

»Jeg er forundret over, hvor lidt danske de egentlig er, selv om de er født og opvokset i Danmark,« konkluderer Kirsten Damgaard.

Det fremgår af undersøgelsen, at mange af de interviewede muslimske drenge betragter danske piger med foragt. Det afspejler sig blandt andet i den måde, de omtaler de danske piger på. Nogle af de piger, der er kærester med muslimske drenge, må finde sig i at blive ydmyget og afstraffet i kammeraternes påsyn. Det er ikke usædvanligt, at kærestens bryster eller baller vises frem for vennerne. Kirsten Damgaard forklarer i undersøgelsen, at det er et tegn på, at han vil demonstrere over for omgivelserne, at han kontrollerer hendes seksualitet.

»De muslimske drenge mener, at de danske piger ikke har fortjent at blive respekteret, fordi de er åbne og udadvendte omkring deres egen seksualitet, og fordi de udstiller den gennem en udfordrende påklædning,« siger Kirsten Damgaard.

Hvis pigen opfatter forholdet som ægte kærlighed, så fremgår det af undersøgelsen, at han ofte ser det som en mulighed for at indhente seksuel erfaring, der kommer ham til gode, når han senere indgår i det ægteskab, der for en muslim er opfyldelsen af halvdelen af hans religiøse pligt.

Jomfruen fra hjemlandet
»De muslimske drenge vil kun have jomfruer, når de skal giftes. De opfatter pigerne fra det oprindelige hjemland som uskyldsrene, indhyllet i sommerfuglestøv,« siger Kirsten Damgaard.

Ifølge drengenes kultur ligger disse jomfruers seksuelle lyst i dvale indtil ægteskabet, hvor manden vækker lysten til live og drager nytte af sine indhøstede erfaringer.

»En god muslim er en god elsker, og det er vigtigt at tilfredsstille kvinden før sig selv,« siger Kirsten Damgaard.

De muslimske drenge i Danmark ser ikke meget sommerfulgestøv over de herboende muslimske piger. De ved, at pigerne kan have haft kærester i hemmelighed, og at det er muligt at få indopereret en ny mødom i Danmark.

Kirsten Damgaard forudser derfor et pres på familiesammenføringer, da mange af de giftefærdige unge mænd her i Danmark kræver jomfruer fra hjemlandet.

Selvom ægteskabet rangerer højt, accepteres det, at manden har seksuelle sidespring med danske kvinder. Af undersøgelsen fremgår det, at de unge drenge ligefrem ser op til mænd, der har affærer med danske kvinder, selvom de er gift. Derimod betragtes kvinderne, som lader sig forføre, som direkte umoralske.

Lektor ved Center for Mellemøststudier, Torben Rugberg Rasmussen, Syddansk Universitet i Odense, kender holdningerne.

»Jeg har fået flere ulykkelige henvendelser fra piger, der ser deres veninder blive forulempet af palæstinensiske kærester,« fortæller han. Han understreger, det er vigtigt, at de danske piger lærer at sige fra over for disse overgreb. Der er ved at udvikle sig en bizar kultur i tomrummet mellem dansk og muslimsk kultur.

Formand for ELO, Etniske Minoriteters Landsorganisation, og POEM, Paraplyorganisationen for Etniske Mindretal, Muharrem Aydas, tager kraftig afstand fra de kvindefjendske holdninger blandt nogle af de unge.

»Jeg er også stødt på dette syn på danske piger. Det er forfærdelig pinligt,« fastslår Muharrem Aydas, der insisterer på, at der skal stå, at “han personligt og de organisationer, han repræsenterer, tager stærk afstand fra dette kvindefjendske syn”.

Danske piger elsker sex
Der er et spørgsmål om normer.

Ifølge Kirsten Damgaards undersøgelse oplever nogle muslimske unge danske piger og kvinder, som nogle, der elsker sex, og vil have det lige på og hårdt.

Forklaringen findes i hver eneste på mange benzinstationer, i hver eneste videoforretning og kiosk.

I Shell på Edwin Rahrsvej i Brabrand ved Århus er det svært at lokalisere en avis eller en pakke tyggegummi uden at blive konfronteret med stakkevis af pornoblade og stativer med pornofilm, hvor “Dansk Bunkepul”, “Ulovlig Indtrængen” og “Gang Bang Nymfomaner” råber på at blive lejet. Og på de mange TV-kanaler, som blandt andet Kanal København skal klokken heller ikke være mange minutter efter 22.00, før pornofilmene ruller over skærmen. Siden følger de hard core-filmene på betalingskanalen TV 1000.

En del indvandrere kommer fra landsbyer, hvor der ikke engang er elektricitet. I Danmark råder familien ofte over flere fjernsyn i lejligheden, og forældrene har svært ved at kontrollere, hvad de unge ser.

»Desuden er det billigt både at købe og leje pornofilm og blade her i landet,« forklarer Kirsten Damgaard. Og netop denne lette og øgede adgang til porno, er problematisk, da de unge skal håndtere alt for mange indtryk fra fiktionens verden, som de ikke tidligere har været vant til, understreger hun.

Gang-bangs
»De unge har svært ved at se, hvad der er almindelig dansk opførsel, når det drejer sig om sex. De tror ofte, at porno er virkelighed, og har svært ved at skelne,« forklarer Kirsten Damgaard. Som eksempel nævner Kirsten Damgaard, de tilfælde, hvor helt unge muslimske drenge har taget danske piger i skridtet eller på brysterne på offentlige stier, parker eller sågar i busserne.

Og viden om seksuel adfærd opsøger de unge netop i pornofilm og blade.

Mange pornofilm handler om gang-bangs. Mindst fem mand om en kvinde. Nogle scener tangerer regulær voldtægt.

Troels Hansen, arving til Danmarks største porno-grossistfirma, BN Agentur i Kerteminde, fortæller, at gang-bang film udgør 40 procent af den samlede mængde pornofilm, som går til udlejning eller videresalg i Danmark.

»Det er typisk de helt unge fyre, der kommer i grupper og skal have sådan nogle gang-bang-film. De vil have lidt sjov i gaden, lidt vildt. Så kan de også vise sig over for de andre gutter,« forklarer Troels Hansen.

BN Agentur forsyner det danske marked med omkring en halv million pornofilm hvert år.

Kirsten Damgaard blev ikke overrasket over at høre, at de ni børn og unge, der nu er sigtet for massevoldtægt af en 14-årig pige i Århus, har arabisk baggrund.

»Jeg har de seneste tre år hørt om flere gang-bangs, hvor en gruppe indvandrerdrenge har kastet sig over en dansk pige og misbrugt hende seksuelt,« fortæller Kirsten Damgaard. Hun regner oplysningerne for pålidelige og stedfæster episoderne blandt andet til Nørrebro i København.

I Sverige har man de senere år også oplevet flere massevoldtægter. Helt nøjagtigt er der registreret 75 anmeldelser af massevoldtægter i Stockholms amt i perioden 1998-99.

Her er det overvejende unge drenge med muslimsk-arabisk baggrund, der står bag, og unge svenske piger, som er blevet voldtaget.

»Jeg opfatter ikke de unge, som begår voldtægt ved de såkaldte gang-bangs som psykisk syge, men blandt andet som et resultat af et særligt kvindesyn,« understreger hun.

Kirsten Damgaard har selv rejst flere år både i Pakistan og i de arabiske lande. Her oplevede hun blandt andet, at kvinder, der færdes alene uden for hjemmets fire vægge, stort set betragtes som fredløst bytte.

»Man anses i det tilfælde for at være en løsagtig kvinde, og den mand der lod chancen gå fra sig, til at udnytte en pige, der er alene og forsvarsløs, er ikke maskulin nok,« fortæller Kirsten Damgaard.

Den uendelige frihed
Kirsten Damgaard oplever, at nogle af de unge muslimer har det svært med det humanistiske danske samfund.

»Humanisme og islam er to forskellige universer – natursyn og menneskesyn. Humanisme er en modsætning til islam. Derfor vil kulturmødet aldrig lykkes,« siger Kirsten Damgaard.

»De danske piger bryder med de islamiske kvindeidealer, når de går syngende ned af Strøget i en kort nederdel og med en cigaret i munden. Bare det, at pigerne ryger offentligt, er provokerende,« konstaterer Kirsten Damgaard.

I det hele taget tirrer de danske piger de muslimske unge drenge med deres bevidsthed om deres seksualitet. Danske piger kan sagtens finde på at lægge op til en fyr. Kirsten Damgaard fortæller, at mange af drengene bliver frustrerede i sådanne situationer. Hvem skal styre? Hende eller jeg? Ifølge drengenes normer er det ukvindeligt at styre, og nogle vil ganske enkelt ikke acceptere det, forklarer hun.

Men hvorfor går nogle unge muslimske drenge så langt i deres opførsel over for danske piger? Hvorfor er der ikke et moralkodeks, der stopper dem?

Steen Skovsgård, der er sognepræst i Gellerup Kirke i Århus forklarer, at han tvivler på, om de drenge, der begår disse sexoverfald på piger, overhovedet er opdraget med nogen form for normer.

»De har en følelse af at stå over for et samfund, der er meget frit og helt uden grænser. De tror, de kan tillade sig hvad som helst, at friheden er uendelig,« uddyber han.

Lektor Torben Rugberg Rasmussen er enig med sognepræsten.

»De unge har svært ved at se, hvordan vi forvalter magt. Hvis forvaltningen af magten ikke er synlig, er alt i princippet tilladt, og det vil de benytte sig af. Men det er vigtigt at understrege over for dem, at de danske kvinder ikke står til rådighed for alle og enhver,« siger han. Han forklarer også, at deres moralkodeks for seksualitet er noget anderledes end vores.

»Deres pinlighedsgrænse er ikke på plads endnu,« fortæller Torben Rugberg Rasmussen.

Formand for ELO og POEM, Muharrem Aydas har selv oplevet, at det danske samfund er for frit.

»På en sprogskole i København oplevede jeg, at en elev forulempede en kvindelig lærer seksuelt. Hun var meget oprørt, og gik til sine kolleger. Men sagen blev straks tysset ned, og der skete ikke mere. Myndighederne har altså også et ansvar for at gøre de unge opmærksom på grænserne,« fortæller han. Han mener, at myndighederne skal holde op med at betragte dette problem omkring kvindesynet, som et tabuemne.

»Problemerne med det kedelige kvindesyn skal tackles med det samme, man starter på integrationsfasen,« fastslår han, og understreger at eksemplet med sproglæren ikke kommer nogen til fordel. Hverken indvandrere, de danske piger eller samfundet.

Piger eller skøger
Steen Skovsgård, sognepræst i Gellerup beklager, at de unge muslimer ikke har viden nok om det kristne samfund, og de usynlige værdinormer, det er bygget på.

»Det er en skam, at de får lov til at fravælge kristendomsundervisningen. Her går de glip af den viden om normer og værdier, der er nødvendig for at kunne forstå og respektere vores samfund,« udtaler han og fortsætter:

»Det er vores opgave at vise dem, at det ikke er et normløst samfund, vi lever i, og at en pige uden slør ikke nødvendigvis er en skøge,« understreger han.

Kirsten Damgaard betragter problemstillingen med de muslimske drenges syn på danske piger, som et kultursammenstød.

»Det virker som om, de kommer fra et helt andet univers, selvom de, i modsætning til deres forældre er født og opvokset i Danmark,« fortæller hun. Det handler ikke om, at de skal lære at tale dansk,« understreger Kirsten Damgaard, der er enig med lektor Torben Rugberg Rasmussen i, at det er nødvendigt med en øget og anderledes seksualundervisning.

»Det skal ikke kun være den traditionelle undervisning, der er fokuseret på prævention. Men også læren om lyst og begær, og en understregning af, at lysten ikke skal tilsidesætte de etiske rammer og regler,« forklarer Torben Rugberg Rasmusen.

Muharrem Aydas både frygter og ønsker en debat om den kvindefjendske holdning, som nogle unge praktiserer.

»Jeg er nervøs for, at det får en religiøs dimension, der efter vores mening ikke er berettiget. Det er ikke et muslimsk problem, men et universelt problem,« understreger han. Han mener, at familien har et hovedansvar for at løse problemerne. Myndighederne skal også erkende problemet og deres ansvar.

 

Dette indlæg blev udgivet i Adfærd, norm og kriminalitet, Arabere, Kultursammenstød, Køn, Psykologi, Ære. Bogmærk permalinket.