Arabisk psyke – spiral af uvidenhed

Vores problemer har rødder i vores egne lande. De er relateret til vores ledere, vores religiøse institutioner, vores sociale ulighed.

Så længe religion og stat ikke er adskilt, vil politisk islam have magt over uddannelserne. Befolkningen bliver ikke opfordret til hverken at tænke frit eller kritisk. Det holder religionen – og dermed regionen – fast i et  negativt mønster. 

Da Det Arabiske Forår brød ud for ti år siden, var det med store håb om en lysere fremtid. Men oprøret var dødsdømt fra starten, mener den egyptiske forfatter og politiske tænker Tarek Heggy.
Tag et kort over Mellemøsten frem, og kig på det. Udpeg alle de lande, hvor Det Arabiske Forår såede et håb om demokrati og menneskerettigheder, og vurdér så landenes tilstand nu, ti år efter revolutionen.

På kortet kan man se, hvordan landene tilsammen former en halvcirkel* langs Middelhavets sydlige kyst. En halvcirkel præget af fattigdom, kaos og i de værste tilfælde krig.

I 30 år har han beskæftiget sig med ideologier, religion og politik i den arabiske verden, og han har skrevet et utal af værker, hvor han forsøger at forklare, hvorfor den arabiske verden er »tilbagestående«, som han selv kalder det.

Året inden den arabiske revolution udgav Tarek Heggy i 2010 bogen The Arab Cocoon, og kort tid efter at revolutionen først slog rødder i Egypten i 2011, fulgte bogen The Arab Mind Bound*. To værker i forlængelse af hinanden, der uden at nævne de demonstrationer, der senere ville sprede sig i Mellemøsten, forklarede, hvorfor en vellykket systemændring i store dele af regionen ikke kan lade sig gøre gennem et oprør fra bunden.

Den arabiske kultur er bundet af to tunge kæder, mener Heggy. Den første kæde er de former for islam, der er blevet promoveret i Mellemøsten: Den radikale wahabisme, der stammer fra Saudi-Arabien, og den politiske islam bannerført af Det Muslimske Broderskab.

Den anden kæde er det dysfunktionelle uddannelsessystem, der er bundet op på religiøse ideologier, og som dermed hindrer befolkningen i at lære at tænke selvstændigt og kritisk.

Kæderne former Det Arabiske Sind.

Det religiøse universitet Al-Azhar i Kairo, (…) er knyttet til moskeen af samme navn, [er et] eksempel på et af de rodfæstede problemer i de arabiske samfund. Al-Azhar arbejder som institution på at fremme religion i Egypten, driver flere end 8.000 uddannelsesinstitutioner i hele landet ifølge seneste tal og har religiøs indflydelse på muslimer i hele regionen.

Så længe religion og stat ikke er adskilt, vil politisk islam have magt over uddannelserne. Befolkningen bliver ikke opfordret til hverken at tænke frit eller kritisk, og det er med til at holde religionen – og dermed regionen – fastlåst i et bestemt negativt mønster.                                                                                   Man ender ud i en spiral af uvidenhed, der aldrig ender.

»Folk spørger ikke, hvorfor Det Arabiske Forår netop fandt sted i republikkerne, men ikke i monarkierne. Det er et meget vigtigt spørgsmål,« siger han.

 

* The Fertile Crescent – er den kulturgeografiske betegnelse.( red Kirsten D.)

** titlen alluderer til Raphael Patai’s tidlige bredt anerkendte værk The Arab Mind.(red. Kirsten D.

Kilde: Ovenstående er et lille uddrag af Layal Freire: Det fastlåste arabiske sind

11. Juni 2021
Weekendavisen

 

Tarek Heggy (f. 12. oktober 1950) er liberal politisk tænker i Egypten. Han er forfatter til 34 bøger og over 500 essays på arabisk, engelsk, italiensk, fransk, hebraisk og russisk om blandt andet religion, demokrati, modernitet og uddannelse.

Man kan med fordel også læse den iranske filosof Daryush Shayegans beskrivelse af udviklingen af det muslimske menneske –  en generelt umoden person. Shayegan er introduceret her på hjemmesiden.

Dette indlæg blev udgivet i Arabere, Civilsamfundet, Filosofi/ Etik, Heggy, Politik / Lovgivning. Bogmærk permalinket.