Journal of Moral Education
Hussain, Khuram
An Islamic consideration of Western moral Education:An exploration of the individual 2007.36. 3 p.297-308.
Khuram Hussein sammenligner tankerne hos vestlige moraltænkere og -forskere som Durkheim;Dewy og Kohlberg med moderne islamiske dannelsesfilosoffer (education theory) som Iqbal; al-Attas;Nasr og Wan Daud.
Her er lidt smagsprøver på de islamiske forestillinger der står i modstrid med vestlig tænkning* .
“The islamiske mål er at rense selvet for modstridende og usammenhængende tilstande gennem praksisser,hensigter og trosforestillinger, for på den måde at opnå og opleve et sammenhængende selv”. p. 302
” Det følger deraf at troskab mod de moralske forskrifter i koranen og dens kriterier for underretning (intelligence);viden og dyd vil understøtte selvets renselse”. p.302
Og de Vestlige forestillinger som støder den islamiske tankegang:
“Moralsk sandhed er derfor socialt konstrueret ( …)” p.299
“Der findes ingen forud-eksisterende moralske sandheder iboende personen forud for social interaction, og ej eller er moralske sandheder tilgængelige via sourcer, der ligger udenfor erfaringen”. p.299
Artiklen er forsynet med mange gode litteraturhenvisninger.
Se i øvrigt den danske arabist og idéhistoriker Jeppe Sinding Jensen for en udredning om personbegrebet i nutidens islam.
*i kulturpsykolog Kirsten Damgaards oversættelse