Satire er blevet blokeret

Sydafrikanske satiretegner Anton Kannemeyer:

»I satire bruger du overdrivelse, og nogle gange bruger du stereotyper, men problemet med det er, at det, du kritiserer, også er noget, du foreviger, og det er ironien. Det er et problem, og jeg prøver virkelig at finde forskellige løsninger, men jeg var nødt til at gå på kompromis for at formidle meningen. Jeg laver også værker, hvor sorte er tegnet realistisk, og de hvide tegnet komisk i forenklet stil.«

Hvad får Anton Kannemeyer til at tro, at brugen af racistiske stereotyper kan eller vil fremme samtalen om racisme?

»Det er et godt spørgsmål. Jeg ville dog have tilføjet: ’I dag.’ For mit svar er, at jeg ikke længere tror på at bruge den sorte stereotyp i en samtale om racisme. Samtalen om race har nu nået et så følsomt punkt, at satire er blevet blokeret. Brugen af den stereotyp betragtes som decideret ondt, og ingen af mine nye værker inkluderer den stereotyp. Men dengang jeg begyndte at bruge den, fik jeg faktisk ros fra både kritikere og akademikere for min intelligente brug af golliwog* i min satire.«

Ovenstående er et lille uddrag fraHelle Maj: Blues for satiren.Weekendavis 13.11.20

 

*The golliwog is a black fictional character that began appearing in children’s books in the late 1800s. It’s characterised by black skin, eyes rimmed in white, big red lips and frizzy hair.

Den danske tegner Jens Hage har af og til tegnet humoristisk om indvandringen.

Satiretegner Carsten Graabæk har faste indslag med biskopper, imamer ,biologer og etniske rappere m.fl. i sin stribe  “Statsministeren”.

Dette indlæg blev udgivet i Adfærd, norm og kriminalitet, Filosofi/ Etik, Psykologi, seneste. Bogmærk permalinket.