Indvandrere på lærerstudiet

Flere indvandrere og efterkommere på læreruddannelsen

  • I 2008 var der i alt 12.529 lærerstuderende på landets seks professionshøjskoler, hvoraf 853 var indvandrere og efterkommere. I 2018 var der i alt 11.902 lærerstuderende, hvoraf 1374 var indvandrere og efterkommere, svarende til en stigning fra 6,8 til 11,5 procent. 40,9 procent af de 1374 går på Københavns Professionshøjskole.
  • På alle videregående uddannelser var der i 2008 27.628 indvandrere og efterkommere ud af 201.242 studerende. I 2017 var der 52.244 indvandrere og efterkommere ud af 271.621 studerende, svarende til en stigning fra 13,7 til 19,2 procent.

En fordel kan være at den to-sprogede lærer kan støtte to-sprogede elever fra samme sproggruppe med deres tilegnelse.

En anden fordel kan være at danske elevers kulturelle horisont udvides, hvis det da ikke blot bliver, som da tidligere minister Manu Sareen i anledning af sin udgivelse Perker-Kanon forklarede om baggrunden : “Når man spørger danskerne : “hvad er det positive du kan sige om etniske minoriteter ? ” så kan de stort set kun nævne én ting, og det er mad “( TV2/Lorry   01.02.06). Altså de sædvanlige 3 M’er  mad, musik og mavedans som frem-hæves som berigende.

 

Bagdelen kan være, at ikke alle nye lærere vil leve op til folkeskolens formålsparagraf med åndsfrihed, ligeværd og demokrati.

kilde: Thomas Kellerman Hansen: Flere med udlændinge baggrund begynder på lærerstudiet. Kristeligt Dagblad 15.03.19

Dette indlæg blev udgivet i Arbejde, Pædagogik / Sprog / Opdragelse, seneste, Statistik. Bogmærk permalinket.