For at bryde den sociale arv, skal skolebørn i udsatte boligområder kunne belønnes med lommepenge for at lave opgaver i deres fritid.
Projektet minder om det forslag, der har været fremme om kontant belønning til voksne tilvandrede for at bestå prøver i dansk. Altså en betaling for noget, det burde være selvklart, at bruge tid på og anstrenge sig for at klare.
Via en digital læringsplatform skal børnene åbne skræddersyede matematik- opgaver, der tilpasser sig deres niveau, og så få en kontant belønning, når de har lavet dem.
BL – Danmarks Almene Boliger står for det. I første omgang starter et pilotprojekt for omkring 60 sjetteklasses elever fordelt i Fredericia, Gellerup, Kokkedal, Horsens og på Bornholm.
Afhængigt af erfaringerne fra pilotprojektet udvides projektet til boligområder i hele landet fra august.
Appen er udviklet af virksomheden Area9 Lyceum.
Virksomheden modtog i januar 2018 den hidtil største donation fra Vækstfonden på 190 millioner kroner.
Kilder: BL, Vækstfonden