Fakta har ikke interesse for mange migranter

Rationalitet – det er noget vi dyrker i Europa

af Kirsten Damgaard, psykolog

Det er mere end 30 år siden jeg talte med Jacques Blum, en kendt dansk sociolog med speciale i minoriteter og senere lektor på RUC, om hvorledes visse indvandrere – og her havde vi begge særligt lagt mærke til pakistanske mænd – kunne være ret drømmeagtige og urealistiske i deres mål for livet.

Unge mænd, der dårligt gad tage hænderne op af lommen og ikke gad terpe hverken matematik eller danskkundskaber ville være læger, piloter og computeringeniører.I deres optik var det ikke nogen diskrepans mellem ønsket og arbejdsindsatsen.Der var heller ikke altid en realistisk forståelse af egen begavelse

Nu kommer drømmerne så som asylsøgere, skønt de oftest ikke har hjemmel for at søge status som flygtninge. De skænker det ikke tanker, at der ikke er brug for dem i Nordeuropa, og at deres tilstedværelse som uuddannede migranter i det hele taget er uønsket.

97,6 procent af alle asylansøgninger fra pakistanere afvises.                                      (Kristligt Dagblad 04.11.17)

Vi citerer kort fra en større artikel om asylansøgere i Grækenland. Forhistorien er at de græske myndigheder vil ikke anerkende pakistaneren Zia ‘s ønske om asyl, men han er ikke rejst hjem.Han lever af illegalt arbejde.

“Drømmen om sikkerhed og en fremtid delte både Zia og Amir med mange af deres venner, men kun få af dem forlod Pakistan. De havde hørt fra andre, at turen ville blive hård. Men at livet i Europa sluttede i Grækenland, har været en streg i regningen.

Alligevel fortryder ingen af dem, at de forfulgte drømmen.

Hvis nogen havde fortalt mig, hvor hårdt det ville blive, så var jeg taget af sted alligevel.Jeg ville stadig have troet, at det ville blive anderledes for mig.

Jeg ved også, at hvis jeg bliver anholdt og sendt retur i morgen, så vil de unge, der drømmer om Europa, ikke tro mig. De vil tro på succeshistorien,” fortæller Zia, mens Amir nikker.”

Hvis man vil læse mere om den særlig psykiske “drømmer-konstitution”, som faktisk er redt udbredt i muslimske kulturkredse, kan man fx læse lidt noter fra den iranske filosof Daryus Shayegans bog Kulturel skizofreni  på denne hjemmeside. Mentaliteten er mig bekendt ikke beskrevet af psykologer eller psykiatere her i nyere tid. Men Raphael Patai ungarer og underviser på Princeton og Columbia universiteter (død 1996) skrev i 1976 værket The Arab Mind. Når man skal læse The Arab Mind, anbefaler jeg at tage fat i 2002 revised edition udgaven. Min egen udgave er købt i Tranquebar, tidligere boghandel for Mellemfolkeligt Samvirke.

Der er også et journalistisk værk The Dagger of Islam(1979 Sphere Books) af den politiske skribent og kommentator John Laffin, der fortæller ganske eksplicit om muslimsk socialkarakter.Han har også skrevet  en bog med titlen The Arab Mind!

American University in Cairo udgav 1985 antologien Arab Society,hvor især Lawrence Rosens bidrag “The Negotiation of Reality: Male-Female relations in Sefrou, Morocco” kan anbefales.

Endelig er der på dansk antologien “Kultur og opdragelse” (1996 Gyldendal), hvor især religionshistorker Mikael Rothsteins bidrag  “- og det fortsætter med religionen” samt antropolog Christel Braaes artikel “Familien ,æren og loyaliteten” er interessante for forståelse af psykens udformning.

KILDE: GREEK COUNCIL FOR REFUGEES, UNHCR, IOM.

Anna Klitgaard: Drømmen om Europa er forvandlet til en daglig kamp for overlevelse   4. december 2017 Kristeligt Dagblad

Dette indlæg blev udgivet i Migranter, Psykologi, seneste. Bogmærk permalinket.