Selv-separation

Henrik Christoffersen forsker i CEPOS: “(…)  Man kan sammenligne med udlændingepolitikken, hvor det tog 35 år, før stort set hele det politiske Danmark havde erkendt, at antallet af udlændinge er et problem. Man kan sige, at virkeligheden her indhentede den poststrukturalistiske tænkning, som fulgte efter marxismens sammenbrud. Man troede længe, at virkeligheden var noget, man selv kunne skabe med gode ord, men det er jo slut nu. På velfærdsområdet har forestillingen om absolut lighed kunnet dominere, men det er en utopi.”

Kilde: Arne Hardis: Bipersonerne   20. oktober 2017 Weekendavisen 

***

Tidligere politikere udtaler sig 

Kjeld Hansen, tidligere borgmester i Herlev (S):” Reelt er det meget svært at gøre noget ved de problemer, vi har fået skabt. Det er i hvert fald vigtigt, at man holder op med at bilde folk ind, at der findes en hurtig løsning i form af et burkaforbud eller noget lignende. Politikere er nødt til at være ærlige og sige, at det her kræver en sammenhængende plan og kan tage mindst 20-30 år,«

»Det kræver en stor sammenhængende indsats, hvor skoler, arbejdsmarked og det frivillige foreningsliv inddrages. Desværre har jeg ikke stor tro på, at en sådan langsigtet løsning kan blive til noget, for politik på Christiansborg handler om at få magten og bevare magten. Der er ingen stemmer i at fortælle, at det kommer til at tage tid og kræver en stor organiseret indsats. Men det er tilfældet. Der er ingen hurtige og lette løsninger længere,« siger han.

Eyvind Vesselbo, sociolog,tidligere medlem af Folketinget (V) “Vi skal have fat i de drenge, inden banderne eller de religiøse fanatikere får fat i dem. Her har statsministeren faktisk vist vejen med Løkkefondens drengeakademi. Det har vist, at det kan lade sig gøre at skabe positive resultater, hvis man er villig til at ofre ressourcerne«.

Da Vesselbo i sin tid blev hyret til at undersøge familiesammenføringerne i Ishøj, hed kommunens borgmester Per Madsen. Han var en af de mest udskældte af de socialdemokratiske vestegnsborgmestre. Madsen oplevede at blive anmeldt og frikendt for racisme på grund af sin kritik af den daværende udlændingepolitik. I dag kalder han debatten for »dødssyg«.

Birthe Rønn Hornbech, tidligere integrationsminister (V) erkender, at hun på ingen måde havde forudset, hvor den debat, hun selv var med til at sætte i gang, ville ende: »Det vakte stor bestyrtelse, da jeg i 1983 var kritisk over for udlændingeloven. Men jeg står fast på det, jeg sagde dengang.Til gengæld kan jeg godt se, at jeg gjorde en fejl ved ikke konsekvent at tale om demokratiet og frihedsrettighederne.”

kilde:Hans Mortensen: Konvertitterne
20. oktober 2017 Weekendavisen

***

Terror og de tekster alle muslimer deler

Et andet offer for reformisternes kritik er den islamiske retsvidenskab [Fiqh. Kirsten D.]                            Den bliver af traditionalister og salafister opfattet som værende lagt fast i form af fire retsskoler. »Selv på ansete universiteter som al-Azhar lærer man de studerende, at retsskolernes grundlæggeres tekster er urørlige.Det bliver påstået, at de er åbenbaringer, og det er et stort problem,« sagde Mohamed Bajrafil, der er imam i Ivry-sur-Seine, i sit indlæg.

Når muslimer siger »ifølge islam«, er det langtfra altid Koranen, de refererer til, men netop enten samlingerne af profet-citater eller dette korpus af retsvidenskabelige tekster. Mohammed Bajrafil har udgivet bogen Islam de france, l’An I. Il est temps d’entrer dans le XXIe siècle (Frankrigs islam, år I. Det er på tide at træde ind i det 21. århundrede). Den udkom i 2015, og heri skriver han blandt andet: »Jeg er ikke enig i ideen om, at alle fordømmer terrorismen, når de, der foregiver at fordømme den, er fælles om de samme tekster som terroristerne. Det er disse tekster, der opmuntrer til terrorisme!«.

kilde: Pernille Bramming Opgør med dogmatismen  20. oktober 2017 Weekendavisen 

Dette indlæg blev udgivet i Adfærd, norm og kriminalitet, Filosofi/ Etik, Kultursammenstød. Bogmærk permalinket.