Når ikke-vestlige børn er tre år har de kun en tredjedel score af danske børn på ordforråd
Når de er fem år har de ca. det halve ordforråd
I treårsalderen er de ikke-vestlige børns sprogforståelse 1/3 mindre end danske børns, men ved femårsalderen har de indhentet meget og er blot 20 % bagefter.
Ifølge forskningsrapporten “Børns tidlige udvikling og læring” fra august 2016 udarbejdet af Rambøll, Aarhus Universitet og Syddansk Universitet, har børn i alderen tre-fem år med en ikke-vestlig baggrund både et dårligere ordforråd og en ringere sprogforståelse sammenlignet med etnisk danske børn.
En del pædagogiske forskere roser regeringens hensigt om at få flere og yngre børn i daginstitution.
Ifølge Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling gik 84 pct. af efterkommere af ikke-vestlige indvandrere i 2014 i daginstitution.
88 pct. af de etnisk danske børn gik i en kommunal institution.
Jyllandsposten 02.11.16 har en fin grafik af ordforråd & sprogforståelse