Voldtægt er ikke et kulturtræk

Af Kirsten Damgaard , kulturpsykolog. Trykt i Det nye Aktuelt 20-11.2000

Det er en påstand at kulturel mangfoldighed er en rigdom, det kommer helt an på de kulturelle træk.

Aktive kvinder tirrer mænd
Man siger halvt i spøg om kulturelle vaner, at når det gælder mad og kvinder bliver man aldrig enige. For maden gælder det at kulturel særegenhed nemt kan udtrykkes gennem forbud mod forskellige spiser, og for kvindernes vedkommende statuerer civilisationer og miljøer deres forskellige menneskesyn bl.a. gennem hvorledes kvinder tillades at deltage og styre i den offentlige sfære. Af en eller anden grund har nogle mænd en tendens til at seksualisere harmen over kvinder, der begiver sig ind på områder som de finder at kvinder bør holde sig fra. Den Pikløse Styrmand sagde matroserne om de første kvinder på broen i handelsflåden, og vor dygtige politiker Ritt Bjerregaard havde angiveligt sengekantet sig frem til sin position, ligesom borgerrepræsentationsmedlem Lubna Elahi er blevet kaldt luder af sine ”egne”.
Kvindelige fotografer kan berette om hvorledes det tirrer mænd, at der byttes rundt på de traditionelle roller som voyeur og objekt. Kvinders bevægelighed og mænds tolkning af deres adfærd er i høj grad kulturafhængig. Lige nu er hele det danske samfund inklusive indvandrersamfundene forfærdede over flere massevoldtægter forøvet af muslimske drenge /mænd og hvor de krænkede alle er etniske danske kvinder. Hvad handler det om ? Er det etnisk krig, frustreret seksualitet eller blot et sammenfald af omstændigheder ? Vi spørger os selv og hinanden. Kun drengene kan give svaret, men det er langtfra sikkert, at hver enkelt af dem oplever nogen sammenhængende mening i det udtryk, som de fleste vil betegne som en ugerning.

Seksualitet er kultur
Sex foregår ligeså meget mellem ørerne som mellem benene. Det skal bl.a. forstås på den måde at seksuel ophidselse og handling ikke foregår i et kulturløst rum. Vi er ikke som utæmmede dyr . Al menneskelig forståelse og handling ( reaktion og aktion ) foregår i et felt af ideologi og mere eller mindre modstridende interesser. Før Freuds tid burde pæne kvinder i Vesten ikke få orgasme og i dag bør gode muslimer aldrig tilfredsstille sig selv seksuelt. Når to menneskesyn mødes er det også uoverensstemmelser i etik, adfærd og tænkemåde der støder sammen. Kulturen er både den verden vi må tilpasse os, og det lager hvor vi henter værktøjet til tilpasningen. Kultur skal ikke her nødvendigvis forstås som Den Store Nationale Kultur, men kan være det vi normalt kalder det sociale lag eller såmænd en enkelt families ramme og vejviser for livet. Men mennesker er ikke determinerede væsener – vi har en fri vilje og vi kan hver især opdrage på os selv ved at udtænke nye værdier eller indoptage andre allerede eksisterende og det kan vi livet igennem. Derfor er eksempelvis nutidens parforhold ikke som vore oldeforældres og der opstår nye sociale kategorier som fx homoseksuelle ægteskaber.

Sex er identitet
Når man skal forstå samspillet mellem udviklingen af et individs seksualitet og personlighed kan man bruge billedet af en mønt. Forsiden kan ikke eksistere uden bagsiden. En mønt består af en legering af metaller. Et individs karakter og
seksualitet præges af dets behovshistorie, dets relationshistorie og dets kønshistorie.
For en 2.generations muslimsk dreng vil det med andre ord sige, at den måde hvormed forældrene/miljøet har imødekommet barnets basale fysiske behov, den måde hvormed barnet er blevet mødt og modtaget som fremmed i fx børnehave og skole , og den måde hans eget køn og modsat køn har reageret på hans selv-iscenesættelse som seksuelt væsen, former ham som menneske. Bliver han en type der ønsker at gøre ondt, ydmyge og nedværdige eller bliver han øm og poetisk ?
Jeg kan se forhold i både den muslimske kultur og i immigrantlivet, der kan medvirke til at hæmme udviklingen af en harmonisk seksualitet :

– Ikke så få drenge oplever i 3-9 års alderen at forældrene tager initiativ til beskæringer af deres kønsdele, naturligvis med smerter til følge.

– I familien forhindres drengene i onani .

– Mange drenge opdrages til at dominere kvinder, og vil derfor have svært ved at give og modtage kærtegn.

– Personale i institutioner for børn reagerer med irritation på fremmede normer og adfærd som fx fyssisk generthed, selvhævdelse og mandschauvinisme.

– Danske teenagepiger taler nedsættende om drengenes ”farvede” kroppe.

– Drenges seksuelle glæder med andre drenge eller med piger tabuiseres i indvandrermiljøet.

– Den muslimske kultur lægger op til en særlig form for moderbinding.

Psyke er kultur
Desuden mener jeg, at den skarpe kønsopdeling i indvandrersamfundet – det homosociale samfund – hvor drenge ikke ret let kan komme på venskabelig fod med piger kan medvirke til mytedannelser. Danske kvinder kan nemmere opleves som væsensforskellige fra ”vores” kvinder. Jeg mener at kultur gør en forskel. Man kan ikke pille kulturen ud af psyken. Kunne man forestille sig et dansk ægtepar i en fjern kultur som Thailand eller i Syrien der oprigtigt mente, at deres børns værdier og forestillinger fuldstændig svarer til ungernes i nabolaget ? Nej vel !

Hvorfor nu ?
Hvad så med de voldtægter ? Skal vi mene at de er reaktioner på frustrerende og uforenelige opdragelsesmønstre og livsforståelser ? Nej, det tror jeg ikke, så ville vi have haft mange flere voldtægter og langt tidligere i indvandringshistorien. Skal vi forstå det som en særlig form for aggression fra en etnisk gruppe mod en anden ? Nej, dertil er drengenes/mændenes baggrund for forskellige.

Det har været fremført at indvandrerbørn og –unges kriminalitet forekommer fordi danske sanktioner ikke er afskrækkende nok. Dertil vil jeg sige at ingen kultur sanktionerer tyveri eller voldtægt. Voldtægt er ikke et kulturtræk i sig selv. Derimod er seksuel aggression altid tegn på en svag personlighed. Med den information jeg har fået om disse krænkeres baggrund er det snarere sådan, at familierne også i det land de kommer fra ville have været at finde i tabergruppen. Forklaringerne med at grimme oplevelser i krigszonen skulle have udløst palæstinenseres og libaneseres såkaldt normløse adfærd duer ikke til at stå alene. I så fald skulle Europa efter 2.verdenskrig have oplevet en lignende bølge fra jødiske drenge udfriet af KZ lejrene. Derimod er det sådan at kultur ”filtrerer” indtryk og ”farver” personens vurderingsapparat, ligesom den udstikker rammer for reaktioner. Desværre er det også sådan at muslimsk tradition i nogen udstrækning accepterer tab af selvkontrol og ”hysteri”, samt og i nogen grad lægger op til at betvinge kvinder, ligesom der en tradition for at se kvinder som fristerinder. Med andre ord er det muligt at voldtægtsmændene virkelig oplever at være blevet udsat for en enorm fristelse, og at de er uden personlig skyld fordi moralen tillader at de forløber sig ,når ingen med højere status (”respekt” ) styrer dem væk derfra. I deres forståelse af situationen hverken kan eller skal de styre sig selv. Det syge ligger naturligvis i at drengene tolker situationen som om den foregår i Mellemøsten og ikke i det ligestillede Danmark. Det syge er også, hvis de ikke kan opleve og tolerere det fremherskende danske menneskesyn ligesom langt de fleste muslimske mænd, der netop ikke voldtager.
Det er imidlertid meget farligt for den videre sameksistens, hvis drengene har viden om danske seksualnormer, men forkaster dem og bevidst vælger at krænke ”tilhængere”.

Rigtige mænd
Politidirektør Hanne Bech Hansen har egentlig sagt det helt tydeligt i et TV interview : når politiet går ind og er i forældres sted, går det bedst med de ustyrlige unge drenge. De savner stærke mænd. Altså skal vi tilbyde hjælp til en realistisk erkendelse af andre mennesker og deres følelser, ligesom i al anden virksom krænkerbehandling.

 

Dette indlæg blev udgivet i Adfærd, norm og kriminalitet, Damgaard, Kirsten. Bogmærk permalinket.