Det er en kamp om værdier der foregår En kamp om politiske ideer En kamp om hvad borgerne må i deres samfund
af Lene Kattrup dyrlæge, medlem af Det Etiske Råd
Efter de to frygtelige islamisk inspirerede terroraktioner bør vi forstå, at det er en kamp om idéer, der foregår. Det er en værdikonflikt.En slags magtkamp. Og vi skal ikke give efter. Det er bestemt ikke en konflikt, der kun drejer sig om, at nogle ved at bruge vold vil have os til at lade være med at tegne profeten Muhammed med en bombe eller som en hund. Jøder må også i stigende grad passe på, hvor de færdes.Debatmøder, hvor man ønsker at drøfte eller kritisere islam, må aflyses. Andre kunstneriske frembringelser som revyer, hvor islam indgår, må enten aflyses eller evt.gennemføres med en vis frygt.Bogudgivelser, der måske udfordrer islams dogmer og læresætninger, er også noget, der skal tænkes godt over.Hvis denne tendens breder sig, kan det om nogle år gøre, at også kritiske debatindlæg, der f. eks.omtaler parallelsamfund baseret på visse islamiske regler og sharialoven, kan udgøre en risiko for skribenten eller avisen. Debatmøder, hvor man diskuterer social kontrol af kvinder, kan blive problematiske. Derfor er det måske vigtigt, at vi netop står imod nu.Hæmmes i den fri debat Nogle ser ikke denne glidebane, men tror, det kun drejer sig om, at man ikke lige må tegne islams profet. Men Muhammed er fuldstændig central i islam, og for rettroende muslimer er der enighed om, at hans ord og gerninger er hellige og et ideal, der gerne må efterleves. Sådan er det bare ikke nødvendigvis for moderate muslimer og slet ikke for anderledes troende eller for ateister.Når man som borger er så heldig at befinde sig i et vestligt veludviklet sekulært land, mener jeg, det simpelthen er et grundlæggende krav til vores magthavere, politikerne, at de må tilsikre, at vi får vores fulde ret tilbage, så vi igen uden at skulle være angste kan fremstille også religionen islam satirisk med tegninger og ord, samt at vi kan holde kritiske debatmøder, også uden for Christiansborgs tykke mure. Det kan ikke passe, at vi skal hæmmes i den fri debat, der skal være i et demokrati, af en religiøs lovgivning, der siger, man ikke må udstille islams centrale symboler, herunder profeten Muhammed og det, han står for.
Muslimmobning?
Når det er en kamp om idéer, betyder det også, at det ikke kun drejer sig om sikkerhed og øgede bevillinger til politiet og PET. Lige så vigtig er den folkelige oplysning og debat om, at vi skal inddrage alle borgere i at forstå, at i et demokrati må man have ret til at kritisere alle idéer.I den nuværende debat har flere personer omtalt denne vestlige insisteren på retten til frie ytringer, herunder revyer, satiretegninger og anden kunst, der kritiserer islams love og dogmer, som muslimmobning.Det er forkert, det er islam, der søges sat til debat, eller kunstnere, der forsøger at skildre den virkelighed, han eller hun synes at se.Vores digter Yahya Hassan har netop på Facebook sagt om Westergaards tegning med bomben i turbanen, at den indikerer, at muslimerne er terrorister. Hvis det var tilfældet, ville der være tale om en slags kollektiv muslimmobning.Men Kurt Westergaard har jo udtalt rigtig mange gange, at tegningen fremstiller det fænomen, at nogle er voldelige og begår terror i islams og/ eller i Muhammeds navn. Westergaard var inspireret af World Trade Center-terroraktionen, der var islamisk inspireret. Og Bent Melchior har netop (Kristeligt Dagblad 20/ 2) paralleliseret Lars Vilks tegning af Muhammed som muslimmobning.Han skrev, at han ikke fandt tegningen sjov, den gav ham anledning til at opfordre til, at man ikke skal mobbe muslimer.Motivanalysen er ikke rigtig, og det, synes jeg, er kritisabelt. For begge personer er udsat for dødstrusler og må leve med beskyttelse i frygt for at blive dræbt. Derfor er det ikke fair, at de beskyldes for muslimmobning, hvilket både er usandt og sandsynligvis øger truslerne mod dem. Det er alvorligt nok i forvejen.
Respublica takker forfatteren for indlægget oprindelig bragt i Jyllands-Posten 26.02.2015