Er Gud større?

Gud er aldrig større end min næste

Steen Skovsgaard, biskop

Efter terrorangrebene i Paris er der mange, som har budt ind med forklaringer på, hvordan og hvorfor noget sådant kan finde sted. Har det noget med islam at gøre? Eller er det vort vestlige samfunds skyld? Er det manglende gensidig forståelse og respekt, eller er det bare gale menneskers værk? Der er sikkert ikke bare én forklaring på disse meningsløse angreb. Jeg har dog alligevel lyst til at bringe et enkelt aspekt på banen: Allahu akbar. Ord, som vi ofte hører, og som vi i forbindelse med terrorangrebet hørte terroristerne råbe flere gange. Det er arabisk og betyder: Gud er større. Umiddelbart lyder det fromt og tilforladeligt, at man taler stort om Gud og siger, at Han er større – for er Han ikke det – hvis man altså tror? Er Gud ikke netop hinsides alle målesnore, så det må være rigtigst at sige: Gud er større? Eller ligger der i virkeligheden en fare gemt i den bekendelse?

Jesus blev engang spurgt: »Hvilket bud i loven er det største?« Han svarede: »Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind. Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: Du skal elske din næste som dig selv. På de to bud hviler hele loven og profeterne.« (Mathæus-evangeliet kap. 22 vers 37-40.)

Jesus siger udtrykkeligt: men! Han ligestiller med andre ord kærligheden til Gud med kærligheden til næsten. Vi må if. Jesus ikke sætte kærligheden til Gud over kærligheden til næsten. Tværtimod siger han i Bjergprædikenen: »Når du derfor bringer din gave til alteret og dér kommer i tanker om, at din broder har noget mod dig, så lad sin gave blive ved alteret, og gå først hen og forlig dig med din broder; så kan du komme og bringe din gave.« (Mathæus-evangeliet kap. 5 vers 23-24)

Hensynet til næsten står over hensynet til Gud. Derfor siger vi som kristne heller ikke bare: Gud er større – for Gud er aldrig større end min næste.

Trygt i Jyllandsposten 16.01.2015 

Dette indlæg blev udgivet i Kultursammenstød, Religion / Ideologi, seneste. Bogmærk permalinket.