De voldelige efterkommere

Nedenstående artikel indeholder nogle kulturelle forklaringer på efterkommeres store voldskriminalitet. Derfor var den næsten umulig at få trykt! – Hér er artiklens historie:
 
Da vi læste hinandens bidrag i antologien “Storm over Europa” opdagede vi, at vi hver især havde en viden, som kombineret gav en hel afgørende, ny forklaring på den meget omfattende vold blandt efterkommere af flygtninge og indvandrere.
 
Vi skrev derfor artiklen “Vold blandt efterkommere”, og sendte den som kronik til Politiken den 17.-11.-2006. Kronikken blev ikke antaget. Vi sendte en større, mere detaljeret og dybgående udgave af artiklen til chefredaktør Anne Knudsen på Weekendavisen den 23.-11. – men fik ikke noget svar. Da vi rykkede for svar var artiklen angiveligt “blevet væk” i flytterod, og vi genindsendte derfor efter aftale artiklen den 28.-11. Da vi stadig ikke hørte noget, sendte vi en mail den 7.-12. idet vi dels rykkede for svar, dels oplyste, at nogle aktuelle hændelser gjorde artiklen meget aktuel. Vi fik ikke noget svar, og rykkede derfor igen Anne Knudsen 3.-1.-2007, idet vi gjorde opmærksom på, at hun selv havde bedt os om at genindsende artiklen. Vi fik imidlertid aldrig noget svar.
 
Nogle nye, aktuelle omstændigheder bevirkede, at vi omarbejdede kronikken og indsendte den nye udgave til Politiken den 7.-2. – igen uden held.
 
En ny, omarbejdet udgave blev derefter sendt til Jyllands-Posten den 8.-3. men ikke antaget. En ny udgave, tilpasset Kristeligt Dagblad blev indsendt 22.-.3. men ikke antaget. Derefter blev kronikken sendt til Fyens Stiftstidende (hvor Carsten nærmest er “fast kronikør”, idet han har skrevet mere end 40 kronikker i avisen), som imidlertid ikke ville bringe kronikken. Derefter blev en særlig udgave af artiklen den 17.-4. sendt til tidsskriftet “Social Kritik”, som straks sagde nej.
 
Artikler om, at der havde været “slåskamp” i Vestre Landsret, hvor en utilfreds efterkommer havde kastet en stol efter retsformanden, fik os til den 19.-4. at sende en ny, aktuel udgave til Jyllands-Posten, som imidlertid ikke optog den. Så blev en omarbejdet udgave af artiklen sendt til det pædagogiske tidsskrift “Vera” den 15.-5., som kvitterede og oplyste, at vi ville få svar i løbet af seks uger. Det fik vi ikke, og rykkede derfor “Vera” for svar den 30.-8.-2007. Vi sendte senere “Vera” en mail, hvor vi gjorde opmærksom på artiklens store aktualitet på grund af den nye diskussionen af det store frafald fra ungdomsuddannelserne. Den 26.-9. rykkede vi “Vera” og spurgte: “Får vi nogensinde et svar”. Det fik vi så dagen efter, hvor “Vera’s” redaktør Martin Bayer meddelte, at artiklen “ikke kunne bringes i den nuværende udformning” – uden efterfølgende på vor opfordring at  ville uddybe, hvad der var galt med udformningen.
 
På en Islam-konference på Odense Universitet omtalte Carsten, at en sådan artikel simpelthen ikke kunne blive trykt i dansk presse, fordi den tillod sig at påpege, at den islamiske kultur havde nogle træk, som forårsagede voldsproblemer. Af den grund ville Jørgen Bæk Simonsen gerne se artiklen, og fik den som aftalt tilsendt den 22.-5. Han responderede imidlertid ikke.
 
13.januar 2008 sendte vi for tredje gang artiklen til Weekendavisen, denne gang til Pernille Bramming på debatredaktionen, der imidlertid havde Anna Libak som vikar. Vi rykkede Weekendavisen for et svar den 22. januar, men modtog kun et standardsvar om at afvente tre uger og i den periode selv holde øje med om artiklen ville blive bragt. Det blev den ikke.
 
Den 10.-2.-2008 sendte vi en helt ny, omarbejdet udgave til Jyllands-Posten, idet der nu var opstået en helt ny diskussion om unges vold, denne gang på grund af voldelige pigebander. Dagen efter gjorde vi Jyllands-Posten opmærksom på, at vores artikel nu pludselig havde endnu større aktuel betydning, idet Ekstra-Bladet bragte nogle store artikler om efterkommeres angreb på politi og brandvæsen i København. Kronikken blev ikke antaget.
 
 
Da Rigspolitiet kort tid efter optalte 619 påsatte brande på mindre end fire døgn (15. til 19. februar 2008), sendte vi artiklen til den politiske internetportal “Altinget”, fordi vi efterhånden havde opgivet at få den trykt. “Altinget” bragte derefter artiklen den 3. marts 2008. Fyens Stiftstidende efterlyste i en leder årsagerne til den voldsomme volds- og hærværksudfoldelse blandt efterkommere. Med henvisning til denne “efterlysning” genindsendte vi den kronik, der var blevet afvist 11 måneder tidligere, som så blev offentliggjort den 4. marts 2008 (kronikken i Fyens Stiftstidende er en kortere udgave af artiklen på “Altinget”).
 
Der skulle altså voldsom “bål og brand” i gaderne, før en artikel indeholdende kulturelle forklaringer på aggression skrevet på et klart humanistisk og klart fagligt grundlag, kunne offentliggøres.
 
 
Kirsten Damgaard og Carsten Ringsmose.
 
 (Artiklen i Altingets udgave:)

De voldelige efterkommere

Accutane
Cheap Brahmi
Purchase Monoket
Buy Azulfidine
Purchase Lamisil
Buy Levaquin
Purchase V-Gel
Buy Shallaki
Purchase Allegra
Cheap Celexa
Hydrocodone
Buy Reosto
Order Elimite
Purchase Maxaquin
Rogaine
Purchase Procardia
Order Feldene
Monoket
Purchase Lopressor
Purchase Protonix
Abana
Buy Serophene
Coreg
Order Zithromax
Himcospaz
Purchase Zetia
Buy Zyprexa
Xenacore
Neurontin
Cheap Amoxil
Cheap Pamelor
Cheap Aleve
Order Xanax
Purchase Rhinocort
Dilantin
Himplasia
Order Lasix
Cheap Lynoral
Cheap Prozac
Purchase Femcare
Lozol
Cheap Imitrex
Biaxin
Cheap Zyvox
Cheap Glucophage
Buy Abana
Cheap Famvir
Didrex
Cheap Prandin
Buy Purinethol
Calan
Buying Xanax
Buy Augmentin
Buy Darvocet
Order Endep
Cheap Rocaltrol
Cheap Atacand
Buy Clarina
Diazepam
Buy Flomax
Buy Prandin
Order Prograf
Buy Cardizem
Cheap Aldactone
Buy Synthroid
Cheap Rimonabant
Avapro
Purchase Nizoral
Cheap Ativan
Lorazepam
Cystone
Atarax
Purchase Celexa
Cheap Hydrocodone
Purchase Deltasone
Purchase Bontril
Buy Himcospaz
Sumycin
Cheapest Ultram
Cheap Proscar
Cheap Pravachol
Buy Evista
Isoptin
Purchase Relafen
Order Mycelex-G
Order Lotensin
Order Actos
Order V-Gel
Serevent
Order Penisole
Purchase Reosto
Diovan
Professional Plasma
Order Diethylpropion
Order Cipro
Female Viagra
Herbolax
Cheap Hoodia
Buy Protonix
Order Effexor
Purchase Avandia
Purchase Famvir
Cheap Vicodin
Buy Requip
Purchase Amaryl
Buy Calan
Buy Brafix
Buy Shoot
Valium
Purchase Purinethol
Brahmi
Cipro
Order Zyrtec
Purchase Clarina
Buy Starlix
Buy Maxaquin
Purchase Antabuse
Purchase Proscar
Rhinocort
Purchase Rogaine
Cheap Trimox
Purchase Penisole
Purchase Aricept
Buy Hydrochloride
Cheap Reosto
Order Lioresal
Mental Booster
Buy Isordil
Casodex
Buy Triphala
Cheap Quibron-T
Cheap Purinethol
Order Lorazepam
Ashwagandha
Cheap Eurax
Cheap Cardizem
Order Lopid
Cheap Lotrisone
Cheap AyurSlim
Phentermine
Order Snoroff
Purchase Azulfidine
Purchase Urispas
Cheap Tulasi
Oxytrol
Buy Plan
Buy Prilosec
Buy Lorazepam
Order Acomplia
Cordarone
Purchase Sarafem
Purchase Didronel
Purchase Phentrimine
Cheap Elavil
Order Fioricet
Buy Zantac
Order Mentat
Buy Brite
Cheap Tenormin
Lotensin
Buy Ephedrine
Order Zanaflex
Buy Lynoral
Buy Cyklokapron
Purchase Inderal
Order Himcolin
Purchase Levitra
Cheap Prilosec
Cheap Zanaflex
Purchase Lipitor
Cheap Mentat
Purchase Purim
Cheap Exelon
Endep
Purchase Calan
Buy Ativan
Buy Lasix
Order Keftab
Miacalcin
Buy Femcare
Purchase Keftab
Order StretchNil
Cheap Nirdosh
Cheap Proventil
Purchase Alprazolam
Dostinex
Cheap Coreg
Avodart
Cheap Sustiva
Cheap Acyclovir
Himcolin
Purchase Didrex
Order Lopressor
Rythmol SR
Cheap Oxytrol
Buy Imitrex
Order Detrol
Purchase Paxil
Cheap Ophthacare
Purchase Cheap
Cheap Hytrin
Buy Vytorin
Buy Monoket
Buy Loxitane
Purchase Risperdal
Order Gasex
Lopid
Buy Proventil
Cheap Lortab
Purchase Serevent
Cheap Copegus
Order Brite
Buy Phentrimine
Cheap Mentax
Buy Coreg
Purchase Diflucan
Buy Online
Cheap Penisole
Order Cephalexin
Order Viagra
Order Alprazolam
Cheap Geodon
Tentex Royal
Prometrium
Purchase Accupril
Cheap Clarinex
Order Deltasone
Zovirax
Buy Micardis
Purinethol
Buy Plendil
Depakote
Buy Lipitor
Aldactone
Emsam
Order Coumadin
Order Zetia
Buy Nimotop
Order Ultram
Buy Ashwagandha
Order Leukeran
Cheap Nonoxinol
Buy Lamictal
Purchase Plavix
Myambutol
Buy Meridia
Order Diarex
Order Shoot
Cheap Omnicef
Order Flexeril
Purchase Geriforte
Lincocin
Buy Exelon
Buy Celebrex
Buy Effexor
Order Renalka
Buy Fioricet
Cheap Cardura
Purchase Lasix
Buy Paxil
Purchase Dostinex
Order Zyprexa
Cheap Diarex
Buy Lariam
Buy Consultation
Vicodin
Accupril
Order Ionamin
Actos
Gasex
Order Seroquel
Toprol XL
Cheap Mysoline
Women Attracting
Norvasc
Order Quibron-T
Order Vantin
Cheap Cymbalta
Purchase Serophene
Buy Zanaflex
Order Rhinocort
Purchase Lioresal
Purchase Norco
Coumadin
Purchase Ephedrine
Purchase Chitosan
Order Femara
Cheap Cozaar
Revia
Order Geodon
Cheap Kytril
Buy Koflet
Purchase Isordil
Buying Viagra
Order Copegus
Buy Lotrisone
Singulair
Menosan
Cheap Zimulti
Order Imdur

 

DEBAT: Drop dansk selvgod forståelse og stil krav til muslimske drenge. Efterkommere har ny syv gange større voldskriminalitet end etniske danskere.

 Af  kulturpsykolog, cand. pæd. psych. Kirsten Damgaard og

børneforsker, cand. rer. soc. Carsten Ringsmose.

 Voldskriminaliteten blandt efterkommere, som er født, opvokset og opdraget i Danmark af tilflyttede forældre, er syv gange så omfattende som blandt etniske danskere. Problemet kræver analyse og indgriben hvis vi ikke vil svigte de unge efterkommere fatalt. Blandt andet politikeren Hamid El Mousti og forskeren Mehmet Ümit Necef har delagtiggjort offentligheden i, hvorledes de muslimske etniske miljøer er præget af accept af vold.

 Medens det i den offentlige debat har været en lige så almindelig som forkert påstand, at de fremmede ikke var mere kriminelle end etniske danskere, så påpeger Danmarks Statistik i den seneste opgørelse af den samlede fremmedkriminalitet, at “både mænd og kvinder af udenlandsk oprindelse i alle aldersklasser har en højere kriminalitetshyppighed end befolkningen med dansk oprindelse og befolkningen under et. Højest lå gruppen af mandlige efterkommere med 14,8 % , mod indvandrere med 8,1 % og personer af dansk herkomst med 5,3 %.”1). Det siger unægtelig noget helt afgørende om en fejlslagen indførelse i dansk kultur og samfund.

 Vi ser udøvelse af vold parallelt med, at voksende grupper af muslimer ikke anerkender politiets autoritet og retsvæsenets monopol på straf, fordi disse muslimer ikke er mentalt integreret. Det er unge mænd som anvender vold og trusler overfor hinanden, i familien, mod medborgere og offentlige myndigheder.

 Formand for Det Kriminalpræventive Råd Eva Smith udtalte i anledning af udgivelsen af en rapport i 1998 om indvandrere og kriminalitet: “Vi skal vide hvad der er i vejen, før vi kan behandle problemet… vi gør ikke nogen af parterne en tjeneste ved at holde mund … der er både kulturelle og sociale årsager til deres kriminalitet. Derfor må vi tage en debat i stedet for at skjule tallene” (BT 1. okt. 1998 ). Ud fra denne konstruktive basis vil vi med vores mangesidede erfaringer på integrationsområdet beskrive nogle mulige sammenhænge som bidrag til et nyt handlegrundlag.

 Muslimske drenges rolle som “prins” skaber mod-identitet

Dette dybt deprimerende billede, inspirerer os til de overvejelser, vi nu fremlægger. Spørgsmålet er: Kan man angive rimelige grunde til denne meget store voldelige aktivitet blandt mænd med udenlandsk baggrund, som er født, opvokset og opdraget i Danmark? – Hvis vi ikke kan det, så kan vi heller ikke kvalificeret gribe forandrende ind i dette alvorlige fremtidsperspektiv: At en meget stor del af drenge med anden etnisk baggrund, som er født og opvokset i Danmark, tydeligvis viderefører et mønster med vold som “løsning” på uoverensstemmelser.

 De samme drenge antager samtidig en mod-identitet, godt hjulpet på vej af kombinationen af forældrenes opdragelse til “at prinse den” blandet med en modstand mod vestlige værdier, og støttet af “hjælper-branchens” etik udmøntet i en alt for favnende respekt for det anderledes.

 Vi vil her især fremhæve den forestilling om “berettigelse” der dominerer drengesocialiseringen i hjemmet og det omgivende etniske miljø. Narcissisme indbygges i langt flere indvandrerdrenge af muslimsk herkomst end i drenge fra eksempelvis kristne, hinduistiske eller buddhistiske familier, netop ved den højere status og den magt den muslimske kulturkreds tillægger hankønnet.

 Lærere observerer de umodne ønsker om en umiddelbar tilfredsstillelse eller en god karakter uden en forudgående rimelig personlig indsats. Pædagoger beretter om hvorledes drenge af al magt forsøger at undgå, hvad de anser for nedværdigende kvindearbejde, og bruger kultur som argument for ikke at skulle behandles på lige fod med danskere. Ligeledes i fritidslivet, hvor man fx må have selvstændige muslimske grupper i spejderarbejdet, for man oplevede i spejdersporten – ligesom i anden sport – de samme udslag af kultur i psyken:

 Drengene kan ikke magte at tabe, de bliver urimelige, rasende og mener sig i deres surhed berettigede til at blæse på alle aftaler. Og de kan slet ikke holde ud at tabe til etniske danskere, altså ikke-muslimer. Fodboldtrænere har i årtier beskrevet problemer med muslimske fædre, der lover dommerne tæv og udviser manglende accept af den autoritet og de vedtagne rammer, der styrer fodboldspillets afvikling.

 Syv gange højere voldskriminalitet hos mandlige efterkommere

Denne forestilling om at være berettiget til noget uden indsats, eller at være hævet over vedtagne regler, er mere udbredt hos 2.generation af muslimske drenge end hos 1.generation. Forestillingen har udover opdragelsen at gøre med den tiltagende islamisme i Mellemøsten og Europa, der ønsker dominans.

 Der er en voksende tendens fra muslimers side til ikke at ville være en del af “os”, men være noget særligt. Margit Warburg professor i religionssociologi på Københavns Universitet påpegede i øvrigt også i en tale på en international konference i sommer, at det er særlig vanskeligt for muslimer at forandre deres identitet. Det er fx sådanne forestillinger om et muslimsk fællesskab over danskere der bringer indvandrerdrenge i karambolage med redningsfolk i storbyer, hvor drengene forsøger at dirigere med og bestemme over redningsarbejderne.

 En ungdomsleder har også fortalt, at han må tage udenbys i bus med indvandrerdrengene for at træne skøjteløb indtil de mestrer de helt elementære teknikker, for sådan som deres social karakter er konstrueret til at være, kan de ikke tåle at blive grinet ad når de falder – af det modsatte køn og af ”dem”.

 Mandlige efterkommere er altså næsten tre gange (2,79 gange) så kriminelle som etniske danskere og næsten dobbelt så kriminelle som indvandrere. Den høje kriminalitet blandt efterkommere er også et varsel om endnu større problemer i fremtiden, fordi et betydeligt antal normbrydende efterkommere endnu er under den kriminelle lavalder, og deres kriminalitet er altså ikke medregnet. Medens efterkommerne, som i opgørelsen kun udgør 0,76 % af befolkningen tegner sig for 4 % af straffelovsovertrædelserne.

Disse erfaringsbeskrivelsers afgørende pointe, nemlig muslimske drenges kunstigt opblæste selvopfattelse, som gør dem ekstremt følsomme overfor selv små nederlag, bekræftes empirisk af det iøjnefaldende store frafald blandt normaltbegavede drenge på gymnasier og erhvervsskoler. De kan hverken overtale sig selv til at knokle eller acceptere et selvbillede med en (midlertidig?) bundplacering. Samtidig gør det selvfølgelig ondt værre, at blive rubriceret på taberholdet af pigerne fra både det etniske og det danske miljø. Vi vil hævde, at kulturbestemte træk i drenge-opdragelsen peger hen imod en forklaring på, at disse drenge ofte udvikler en mere voldelig og destruktiv adfærd.

Familien skaber “opblæst” selvværd hos drengene

Det var gennem mange år en temmelig dybt rodfæstet fejlopfattelse indenfor både dansk og international, pædagogisk tænkning, at hvis børn og unge voksede op, og fik en adfærd, som var aggressiv, provokerende og voldelig, så skyldtes det disse børn og unges manglende “selvværd”.

 Denne opfattelse nød en så udbredt anerkendelse, at man end ikke problematiserede og diskuterede den, før en gruppe amerikanske forskere fik den gode idé faktisk at spørge: Er denne sammenhæng nogensinde eftervist i undersøgelser? Første trin i forskningsprojektet blev at undersøge, om der noget sted i verden var foretaget undersøgelser, der dokumenterede en sådan sammenhæng. Det viste sig – overraskende – ikke at være tilfældet. Og næste trin blev naturligvis at spørge: Er forestillingen om denne – udokumenterede – sammenhæng overhovedet rigtig?

 Den videre undersøgelse førte forskerne frem til den modsatte og langt mere overbevisende sammenhæng: Det er ikke børn og unges manglende selvværd, som gør dem destruktive og voldelige.

 Der er tværtimod tale om, at hvis børn og unge får opbygget et kunstigt opblæst, urealistisk selvværd, så kan de blive destruktive og voldelige, når det høje “selvværd” frustreres i mødet med virkeligheden. Forskerholdets nye og helt afgørende erkendelse blev derefter gjort til genstand for en række eksperimentelle, psykologiske undersøgelser, som bekræftede den nyopdagede sammenhæng.2)

  Når vi søger en forklaring på, hvorfor mandlige efterkommere har en volds-kriminalitet, der er syv gange så stor som den tilsvarende kriminalitet hos etnisk danske mænd, så finder vi, at den allerede skildrede traditionelle opdragelsespraksis overfor muslimske drenge er en væsentlig årsag som et stykke “displaced culture”, som ikke fungerer dér, hvor holdningen eller handlingen nu udfoldes.

 De muslimske drenge opdrages på en måde, som automatisk forsyner dem med en status og betydning, som udelukkende skyldes deres køn. De opdrages endvidere med det synspunkt, at de har en særlig status og betydning i kraft af deres religion. Begge disse opdragelses-elementer kommer i alvorlig konflikt med et samfund, hvor drenge-opdragelsen ellers er præget af, at man ikke opnår status og betydning, medmindre man konkret præsterer noget, samtidig med at ens evt. religion, anses for et personligt anliggende og aldrig medfører ekstra status.

 På denne måde bliver de muslimske drenge ramt af, at hverken deres høje status som drenge eller deres høje status som muslimer anerkendes i det danske samfund. Kåre Bluitgen illustrerer den samfundsmæssige side af dette dobbelt-nederlag, når han i bogen “Til gavn for de sorte” fortæller, at en muslimsk elev spørger: “Hvorfor har Allah skabt de muslimske lande fattige og de kristne rige? Hvorfor er der så mange muslimer, der vil bo i et vantro land, men ingen derfra, der vil bo i vore lande?”

Drengene må som eleven erkende, at forestillingen om deres overlegne tro og kultur åbenbart ikke holder. For de ikke så velbegavede, hvor det langsigtede mål i livet står mindre klart, vil det på kort sigt være lettere at “skyde budbringeren” og vrænge ad uddannelsesinstitutionernes værdier end at ændre sine prioriteter i forhold til behagelighed eller reflektere over egen tilgang.

 Kriser, i form af konfrontationer med den samfundsmæssige virkelighed, vil derfor fortsætte med at opstå og give drengene frustrationer, som kan føre til aggressioner og vold. Lad os fuldstændiggøre billedet ved at se på voldskriminaliteten blandt mænd.

Indvandrerne har en voldskriminalitet, der er 2,8 gange så stor som danskernes, medens efterkommernes voldskriminalitet er syv gange så stor som danskernes – og mere end dobbelt så stor som indvandrernes.

 Drop selvgod forståelse og stil krav

Godhjertede danskere bidrager ofte energisk med at tilvejebringe og opretholde grundlaget for dette misforhold, fordi de i stedet for at stille relevante krav, viser accept og roser en indsats, som langt fra er tilstrækkelig. Et fint eksempel kan være, at offentliggørelsen af folkeskolernes karakterer afslørede, at halvdelen af eleverne på Humlehaveskolen i Vollsmose var ude af stand til at bestå folkeskolens afgangsprøver i de basale fag, hvortil skolens “gode” leder Olav Nielsen forklarede, at vi skulle huske på, at det for disse elever med anden etnisk baggrund i sig selv var en stor sejr, overhovedet at gå op til disse prøver!

Et lignende, mere aktuelt eksempel er en igangværende diskussion: Skal ekstraundervisning for elever, som har svært ved at klare sig i gymnasiet eller på handelsskolen være obligatorisk ekstraundervisning, eller skal det være et frivilligt tilbud?  Som man kan udlede af det foregående bliver frivillighed meget let til et fravalg for drenge, der i hjemmet er opdraget autoritært.
 
Den nuværende pædagogiske diskussion, som lægger så stor vægt på anerkendende relationer, skulle måske spørge sig selv:

 – Er det hensigtsmæssigt at vise accept og respekt for religiøse og kulturelle normer og forestillinger, der er direkte udemokratiske og i modsætning til skolernes formålsparagraffer, eller direkte er i modstrid med pædagogisk viden?

 – Er det ikke mere humanistisk at møde disse normer og forestillinger med en klar, ærlig og argumenteret modsigelse, som signalerer en antagelse om intelligens hos eleven?

 – Bliver al den velmente “forståelse” og “hensyntagen” ikke en blot en bremse for elevens intellektuelle udfoldelse, der hæmmer de nødvendige diskussioner af mål og midler, som kunne lede til erkendelsen af nye veje?

 

Vi tror, at det nu er nødvendigt at tage ansvar, og at kassere den selvgode holdning, som er præget af uærlig eller uoplyst “forståelse” og “anerkendelse”, og fungerer som smørelse på den glidebane, som fører til disse unges fiasko og nederlag.

Vi skal i stedet stille klare og obligatoriske krav, der ikke skjuler de skolemæssige og sociale færdigheder, der kræves for at opnå succes i et samfund som det danske.

 Hvis vi ikke analyserer og handler for at modvirke den situation, som allerede nu er opstået, nemlig at bekymrende mange indvandrere og efterkommeres normer for acceptabel opførsel, ansvar for samfundet og for den personlige integration, er faretruende anderledes end etniske danskeres, så bliver vores passivitet et magtfuldt bidrag til udvikling af det, Hans Magnus Enzensberger overbevisende beskriver i den aktuelle lille bog: “Skrækkens mænd. Et essay om den radikale taber”.

Noter:
1) Danmarks Statistik, Statistiske Efterretninger 2006:11: Sociale forhold, sundhed og retsvæsen. 30. maj 2006, side 4.

Man skelner normalt mellem indvandrere, som er født udenfor Danmark af forældre, hvoraf ingen havde dansk statsborgerskab og ingen var født i Danmark, og efterkommere, som er født i Danmark af forældre, hvoraf ingen havde dansk statsborgerskab og ingen var født i Danmark.

Så snart blot en af forældrene har fået dansk statsborgerskab, anses børnene som danske.

 

2) Roy F. Baumeister, Joseph M. Boden (Case Western Reserve University) and Laura Smart (University of Virginia): “Relation of Threatened Egotism to Violence and Agression: The Dark Side of High Self-Esteem” i Psychological Review vol. 103, p. 5-43, 1996, omtalt i Carsten Ringsmose: “Det naive barnesyns fallit”, forlaget Dafolo 2001, side 131-41.

Dette indlæg blev udgivet i Damgaard, Kirsten, Kultursammenstød, Ringsmose,Carsten, seneste. Bogmærk permalinket.