Voldtægt er ikke et kulturtræk
Af Kirsten Damgaard , kulturpsykolog. Trykt i Det nye Aktuelt 20-11.2000
Det er en påstand at kulturel
mangfoldighed er en rigdom, det kommer helt an på de kulturelle
træk.
Aktive kvinder tirrer mænd
Man siger halvt i spøg om kulturelle vaner, at når det
gælder mad og kvinder bliver man aldrig enige. For maden gælder
det at kulturel særegenhed nemt kan udtrykkes gennem forbud
mod forskellige spiser, og for kvindernes vedkommende statuerer civilisationer
og miljøer deres forskellige menneskesyn bl.a. gennem hvorledes
kvinder tillades at deltage og styre i den offentlige sfære.
Af en eller anden grund har nogle mænd en tendens til at seksualisere
harmen over kvinder, der begiver sig ind på områder som
de finder at kvinder bør holde sig fra. Den Pikløse
Styrmand sagde matroserne om de første kvinder på broen
i handelsflåden, og vor dygtige politiker Ritt Bjerregaard havde
angiveligt sengekantet sig frem til sin position, ligesom borgerrepræsentationsmedlem
Lubna Elahi er blevet kaldt luder af sine ”egne”.
Kvindelige fotografer kan berette om hvorledes det tirrer mænd,
at der byttes rundt på de traditionelle roller som voyeur og
objekt. Kvinders bevægelighed og mænds tolkning af deres
adfærd er i høj grad kulturafhængig. Lige nu er
hele det danske samfund inklusive indvandrersamfundene forfærdede
over flere massevoldtægter forøvet af muslimske drenge
/mænd og hvor de krænkede alle er etniske danske kvinder.
Hvad handler det om ? Er det etnisk krig, frustreret seksualitet eller
blot et sammenfald af omstændigheder ? Vi spørger os
selv og hinanden. Kun drengene kan give svaret, men det er langtfra
sikkert, at hver enkelt af dem oplever nogen sammenhængende
mening i det udtryk, som de fleste vil betegne som en ugerning.
Seksualitet er kultur
Sex foregår ligeså meget mellem ørerne som mellem
benene. Det skal bl.a. forstås på den måde at seksuel
ophidselse og handling ikke foregår i et kulturløst rum.
Vi er ikke som utæmmede dyr . Al menneskelig forståelse
og handling ( reaktion og aktion ) foregår i et felt af ideologi
og mere eller mindre modstridende interesser. Før Freuds tid
burde pæne kvinder i Vesten ikke få orgasme og i dag bør
gode muslimer aldrig tilfredsstille sig selv seksuelt. Når to
menneskesyn mødes er det også uoverensstemmelser i etik,
adfærd og tænkemåde der støder sammen. Kulturen
er både den verden vi må tilpasse os, og det lager hvor
vi henter værktøjet til tilpasningen. Kultur skal ikke
her nødvendigvis forstås som Den Store Nationale Kultur,
men kan være det vi normalt kalder det sociale lag eller såmænd
en enkelt families ramme og vejviser for livet. Men mennesker er ikke
determinerede væsener – vi har en fri vilje og vi kan
hver især opdrage på os selv ved at udtænke nye
værdier eller indoptage andre allerede eksisterende og det kan
vi livet igennem. Derfor er eksempelvis nutidens parforhold ikke som
vore oldeforældres og der opstår nye sociale kategorier
som fx homoseksuelle ægteskaber.
Sex er identitet
Når man skal forstå samspillet mellem udviklingen af et
individs seksualitet og personlighed kan man bruge billedet af en
mønt. Forsiden kan ikke eksistere uden bagsiden. En mønt
består af en legering af metaller. Et individs karakter og
seksualitet præges af dets behovshistorie, dets relationshistorie
og dets kønshistorie.
For en 2.generations muslimsk dreng vil det med andre ord sige, at
den måde hvormed forældrene/miljøet har imødekommet
barnets basale fysiske behov, den måde hvormed barnet er blevet
mødt og modtaget som fremmed i fx børnehave og skole
, og den måde hans eget køn og modsat køn har
reageret på hans selv-iscenesættelse som seksuelt væsen,
former ham som menneske. Bliver han en type der ønsker at gøre
ondt, ydmyge og nedværdige eller bliver han øm og poetisk
?
Jeg kan se forhold i både den muslimske kultur og i immigrantlivet,
der kan medvirke til at hæmme udviklingen af en harmonisk seksualitet
:
- Ikke så få drenge oplever
i 3-9 års alderen at forældrene tager initiativ til beskæringer
af deres kønsdele, naturligvis med smerter til følge.
- I familien forhindres drengene i
onani .
- Mange drenge opdrages til at dominere
kvinder, og vil derfor have svært ved at give og modtage kærtegn.
- Personale i institutioner for børn
reagerer med irritation på fremmede normer og adfærd som
fx fyssisk generthed, selvhævdelse og mandschauvinisme.
- Danske teenagepiger taler nedsættende om drengenes ”farvede”
kroppe.
- Drenges seksuelle glæder med
andre drenge eller med piger tabuiseres i indvandrermiljøet.
- Den muslimske kultur lægger
op til en særlig form for moderbinding.
Psyke er kultur
Desuden mener jeg, at den skarpe kønsopdeling i indvandrersamfundet
– det homosociale samfund – hvor drenge ikke ret let kan
komme på venskabelig fod med piger kan medvirke til mytedannelser.
Danske kvinder kan nemmere opleves som væsensforskellige fra
”vores” kvinder. Jeg mener at kultur gør en forskel.
Man kan ikke pille kulturen ud af psyken. Kunne man forestille sig
et dansk ægtepar i en fjern kultur som Thailand eller i Syrien
der oprigtigt mente, at deres børns værdier og forestillinger
fuldstændig svarer til ungernes i nabolaget ? Nej vel !
Hvorfor nu ?
Hvad så med de voldtægter ? Skal vi mene at de er reaktioner
på frustrerende og uforenelige opdragelsesmønstre og
livsforståelser ? Nej, det tror jeg ikke, så ville vi
have haft mange flere voldtægter og langt tidligere i indvandringshistorien.
Skal vi forstå det som en særlig form for aggression fra
en etnisk gruppe mod en anden ? Nej, dertil er drengenes/mændenes
baggrund for forskellige.
Det har været fremført
at indvandrerbørn og –unges kriminalitet forekommer fordi
danske sanktioner ikke er afskrækkende nok. Dertil vil jeg sige
at ingen kultur sanktionerer tyveri eller voldtægt. Voldtægt
er ikke et kulturtræk i sig selv. Derimod er seksuel aggression
altid tegn på en svag personlighed. Med den information jeg
har fået om disse krænkeres baggrund er det snarere sådan,
at familierne også i det land de kommer fra ville have været
at finde i tabergruppen. Forklaringerne med at grimme oplevelser i
krigszonen skulle have udløst palæstinenseres og libaneseres
såkaldt normløse adfærd duer ikke til at stå
alene. I så fald skulle Europa efter 2.verdenskrig have oplevet
en lignende bølge fra jødiske drenge udfriet af KZ lejrene.
Derimod er det sådan at kultur ”filtrerer” indtryk
og ”farver” personens vurderingsapparat, ligesom den udstikker
rammer for reaktioner. Desværre er det også sådan
at muslimsk tradition i nogen udstrækning accepterer tab af
selvkontrol og ”hysteri”, samt og i nogen grad lægger
op til at betvinge kvinder, ligesom der en tradition for at se kvinder
som fristerinder. Med andre ord er det muligt at voldtægtsmændene
virkelig oplever at være blevet udsat for en enorm fristelse,
og at de er uden personlig skyld fordi moralen tillader at de forløber
sig ,når ingen med højere status (”respekt”
) styrer dem væk derfra. I deres forståelse af situationen
hverken kan eller skal de styre sig selv. Det syge ligger naturligvis
i at drengene tolker situationen som om den foregår i Mellemøsten
og ikke i det ligestillede Danmark. Det syge er også, hvis de
ikke kan opleve og tolerere det fremherskende danske menneskesyn ligesom
langt de fleste muslimske mænd, der netop ikke voldtager.
Det er imidlertid meget farligt for den videre sameksistens, hvis
drengene har viden om danske seksualnormer, men forkaster dem og bevidst
vælger at krænke ”tilhængere”.
Rigtige mænd
Politidirektør Hanne Bech Hansen har egentlig sagt det helt
tydeligt i et TV interview : når politiet går ind og er
i forældres sted, går det bedst med de ustyrlige unge
drenge. De savner stærke mænd. Altså skal vi tilbyde
hjælp til en realistisk erkendelse af andre mennesker og deres
følelser, ligesom i al anden virksom krænkerbehandling.